En ny undersøgelse fra STARK viser, at flertallet af professionelle kunder kæmpe med manglende viden og stort bureaukrati, når det kommer til bæredygtighed. Ifølge arbejdsgiverorganisation skyldes det bl.a., at bæredygtighedkravene kommer hurtigere end mange kan følge med til.
Der stilles flere og flere krav til byggeriets aktører blandt andet i form af miljødokumentation af materialer, og det giver en række nye udfordringer også til alle de mange virksomheder, der skal føre byggerierne ud i livet og sørge for, at love og regler overholdes.
Ifølge STARKS årlige bæredygtighedsundersøgelse, svarer 40 procent af de professionelle kunder, at de oplever manglende viden om netop bæredygtighed som en stor udfordring i hverdagen, når byggerierne skal være stadigt grønnere.
Det kommer ikke bag på Morten Frihagen, direktør i arbejdsgiverforeningen Dansk Håndværk.
“Kompleksiteten i indrapportering om eks. materialer gør, at mange især mindre virksomheder er bekymrede over hastigheden i lovgivningen på området. For det tager tid at omstille sig, og især for de mindre virksomheder er det tid, der skal tages direkte ud af det arbejde, der giver omsætning.”
I det hele taget mener Morten Frihagen, at der fra lovgivernes side ofte er for lidt fokus og forståelse for de især mindre virksomheder, der skal jonglere de mange nye krav og indrapporteringer i hverdagen.
“Små virksomheder har slet ikke det setup, som mange af disse dokumentationskrav egentlig kræver. De her virksomheder er meget engagerede i bæredygtighed, men de føler bestemt ikke, at lovgiverne har sat sig ind i deres virkelighed og de problemer, som alle de nye krav trækker med sig i kølvandet.”
Dokumentation begge veje
Ifølge STARKs undersøgelse er også kravene en kilde til udfordringer ude i virksomheder. Her svarer 52 procent, at det er tidsforbruget ved ekstra administration og dokumentation. I 2019 var det 35 procent. Det svarer til en stigning på 49 procent.
“Der er løbende blevet føjet flere og flere klimakrav til byggeriet gennem de seneste år. I januar 2023 kom blandt andet nye klimakrav i bygningsreglementet om livscyklusanalyser og grænseværdier i CO2-udledning ved nybyggeri. I undersøgelsen kan vi tydeligt se, at det udfordrer kunderne tidsmæssigt i hverdagen,” siger adm. direktør hos STARK, Britta Korre Stenholt.
Samtidig viser undersøgelsen, at en voksende andel af de profesionelle kunder i STARK efterspørger dokumentation for materialernes klimaftryk på deres faktura. Undersøgelsen viser her en stigning fra 26 procent til 37 procent – svarende til en stigning på over 40 procent de sidste fem år.
“Det vidner om, at kunderne efterspørger dokumentation, der er så let tilgængelig som muligt. Man skal gøre det, man er god til. Vores kunder er gode til at bygge og finder i mange tilfælde ikke inspiration ved at indsamle dokumentation. Med STARK KlimaLog imødekommer vi både kundernes ønske om mere viden, men vi serverer den også på en nem og overskuelig måde,” siger Kristian Fribo, bæredygtighedschef hos STARK.
For Morten Frihagen er der ingen tvivl om, at udfordringerne med eks. dokumentation og lovgivning er noget, der skal løses, ikke mindst for slutkunden skyld.
“Alle er jo enige om målet, men vejen derhen er svær for alle parter. Jeg håber på mere kritisk tænkning fra lovgiverne, for jo mere tidskrævende dokumentationen og kravene bliver for den enkelte byggevirksomhed, jo mere stiger regningen i sidste ende hos slutkunden, og det har ingen interesse i. Det er i sidste ende lovgivernes ansvar at skabe rammer, der ikke ender i utryghed, prisstigninger og tidsspild.”