Siden Elon Musk valgte aktivt at støtte op om Donald Trump og gik ind i hans administration, har bilmærket Tesla været stærkt udskældt og oplevet et markant fald i både salg og image.
Tesla er på relativt kort tid gået fra at være et af verdens mest anerkendte brands til at være et af de mest udskældte.
Det skyldes ikke mindst CEO, Elon Musk, der under Donald Trumps valgkamp viste sig som en særdeles ivrig tilhænger af den kommende præsident, og som sidenhen trådte ind i den nye administration som leder af den såkaldte DOGE, der havde til formål at skære ned i det offentlige forbrug.
Det har dog ikke været uden omkostninger for Tesla, der har måtte se boykot og stærkt faldende salgstal som følge, og blandt dem, der nu aktivt tager afstand fra Tesla og Elon Musk, finder vi Søren Tscherning, adm. direktør i Tscherning.
“Som direktør i Tscherning har jeg det overordnede ansvar for de valg, vi træffer – både de strategiske og de symbolske. Nogle gange overlapper de to. Derfor har jeg truffet beslutningen om, at vi som virksomhed ikke længere skal benytte Tesla som firmabiler,” skriver han på LinkedIn.
Baggrunden for valget skal ifølge Søren Tscherning ikke findes i hverken Teslas teknologi eller kvalitet, men de værdier, Tscherning som virksomheder ønsker at signalerer.
“I takt med Elon Musks politiske engagement samt hans udtalelser og tilnærmelser til Donald Trump, ønsker jeg, og Tscherning, ikke at blive forbundet med de signaler og den politiske drejning, der i stigende grad præger brandet,” skriver han.
Søren Tscherning vil nu se sig om efter europæiske alternativer til Tesla.

