Det fysiske katalog fra køkkenfirmaet eller hotellet er på vej tilbage, og flere og flere søger at give deres kunder den gode, fysiske oplevelse, man ikke finder ved at scrolle på nettet.
Vi har efterhånden vænnet os til at bruge mobilen, hvad end vi skal kigge på nyheder, søge efter næste feriemål eller kigge på indretning til hjemmet.
Det fysiske katalog, hvor man kunne bladre mellem mange udvalg, har i en årrække været på vej ud – men de senere år er der igen kommet en efterspørgsel mod fysiske produkter som eks. kataloger. Det bunder i en søgen efter det, der er håndgribeligt, mener trendforsker og livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg.
“Det kan for eksempel være i form af et fysisk produkt som alternativ til en app. De fysiske kataloger giver mulighed for at være fælles om større købsbeslutninger – eksempelvis en rejse, en ny bil eller et køkken, og mange har et nostalgisk ønske om at kunne sidde med noget i hænderne,” siger han, fortæller samtidig, at det analoge behov især er stort hos Generation Z og fremefter.
Miljøhensyn er vigtigt
At stemningen omkring det fysiske katalog er ændret, det mærker man også hos den danske trykleverandør Strandbygaard med hovedsæde i Skjern, der mærker en øget interesse fra erhvervslivet.
“Vi har de seneste par år måtte konstatere, at ordrebeholdningen på de traditionelle trygsager i fysisk form har taget dyk, men det billede er ved at vende nu. KVIK er et godt eksempel på den trend, vi ser blomstre frem,” siger Claus Scotwin, der er medejer af Strandbygaard.
Netop køkken-, bad- og garderobe-producenten KVIK er blandt dem, der er begyndt at investere mere i fysiske kataloger til kunderne, og det er ifølge Category Management Director, Claus Johansen, især på opfordring fra kunderne selv.
“Efter at have testet den digitale løsning fik vi en kraftig feedback fra kunderne. De sagde, at de savnede et fysisk katalog, som de kunne sidde med i hænderne hjemme i privaten. Det har vi lyttet til, og derfor går vi nu tilbage til den oprindelige fremgangsmåde,” siger han.
Videre fortæller Claus Johansen, at den fysiske gengivelse af produkterne, er en god inspirationskilde til kunderne.
“Og samtidig er mulighederne for at trykke vores katalog med langt mindre miljøbelastning forbedret markant i de seneste år. Så derfor giver det rigtig god mening at lave skiftet netop nu.”
Ifølge Claus Scotwin følger den stigende efterspørgsel på fysiske katalog også med en række kræv – ikke mindst, at katalogerne lever op til miljøkrav og er skabt med de rette certifikater i ryggen.
“Miljøhensyn står altså højt på agendaen, for dem der vælger igen at trykke de fysiske kataloger, og det har i særdeleshed også været et vigtigt element i processen for og med KVIK,” siger han.