Der er kort lunte hos mange kunder og kolleger rundt omkring i landet, og det har ført til ens stigning af rapporterede sager om krænkelser flere steder. Det kan være hårdt for psyken hos medarbejderne.
Gennem det seneste år har der flere virksomheder råbt vagt i gevær over en stigning i antallet af medarbejdere, der oplever tilsvininger, trusler eller sågar vold på arbejdspladsen.
Blandt andet Salling, Circle K og Dansk Jernbaneforbund har været på banen og fremvist tal for, hvor mange af deres ansatte, der må finde sig i fysiske eller psykiske krænkelser fra kunderne. Derudover har bl.a. HK fortalt, at 56 % af de adspurgte butiksansatte i en undersøgelse svarede, at har oplevet at blive talt grimt eller nedsættende af kunder i forbindelse med tilbudsdage som Black Friday.
En undersøgelser blandt frontpersonalet i togene, foretaget af Dansk Jernbaneforbund, viser at 17,4% er blevet overfaldet fysisk én eller flere gange indenfor de seneste tre måneder.
“Der kan være mange grunde til, at der er en stigning i antallet af rapporterede sager om trusler, tilsvininger og det, der er værre. Èn af grundene er formentlig, at man ude på arbejdspladserne er blevet langt mere opmærksomme på disse, og at man ikke længere vil finde sig i den ting, som man førhen har måtte finde sig i,” siger Bent Würsching, arbejdsmiljørådgiver og COO ved ARBEJDSMILJØEksperten.
Psykisk belastning
At flere medarbejdere i butikker og på tankstationer oplever, at tonen fra kunderne er blevet langt hårdere, kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte i det lange løb.
For mange kan det have den effekt, at arbejdsglæden mindskes markant, og at man begynder at opleve en frygt for at gå på arbejde og for de kunder, der kommer ind i forretningen.
“Det er ikke unaturligt, at den slags krænkelser fører til angst og depression hos medarbejderen. Man kan blive psykisk syg af at arbejde i en hårdt og meget utrygt miljø. Også selvom det ikke sker for en selv, kan man blive stærkt påvirket af at se eks. en kollega blive truet,” siger Bent Würsching.
Han fortæller samtidig, at skønt vi Danmark har stort fokus på de fysisk nedslidte, findes der også et stort antal psykisk nedslidte, der eksempelvis har arbejdet i miljøer, hvor trusler, vold og andre krænkelser har været hverdag.
“Du kan sammenligne det med mobbeofret i skolen, der mister al lyst og selvværd fordi, andre mennesker krænker dem om og om igen. I kølvandet på den slags kommer ofte en stigning i antal sygedage, ligesom motivationen styrtdykker. Det er en måde at beskytte sig selv.”
Et nyt værdisæt
Èn ting er, at flere oplever, at kunderne i butikkerne og i togene bliver mere aggressive og truende, noget andet er, hvorfor vi ser denne adfærd flere og flere steder. Det er en gammel nyhed, at mange danskere oplever stress i hverdagen, og dette kan være en medvirkende faktor til den korte lunte, mange oplever ude i butikkerne.
En anden grund til stigningen i antallet skal måske findes et helt andet sted.
“Vi har ført set lignende tendenser, når økonomisk krise og usikkerhed bliver en faktor rundt omkring. Man føler sig presset økonomisk, måske også på sin jobsikkerhed, og så afreagerer man på kassepersonalet eller på billetkontrolløren. Simpelthen fordi, de er på det gale sted på det gale tidspunkt,” siger Bent Würsching.
Samtidig oplever han, når man er ude og møde virksomhederne og tale om netop arbejdsmiljø, at der er kommet et nyt værdisæt hos mange medarbejdere og virksomheder.
“Jeg tror, at vores tærskel for, hvad vi vil finde os i fra andre er blevet anderledes. Førhen har man som butiksansat måtte leve med at kunder kunne være truende eller meget ubehagelige, og det vil man ikke findes sig i på samme måde i dag. Vi er ikke blevet nemmere at krænke, men vi vil tværtimod ikke længere finde os i krænkelserne.”
Antallet af rapporterede sager
- Hos Circle K er antallet af indrapporterede sager er på to år mere end tredoblet fra 48 til 160.
- 70 % af medarbejderne hos Circle K i en intern undersøgelse, at de har oplevet chikane eller trusler på deres vagt.
- 26 % af medarbejdere hos Circle K angiver at have oplevet verbale og/eller fysiske overgreb på arbejdet i den seneste måned.
- En undersøgelse fra 2022 viser, at 80 % af HKs medlemmer indenfor butiksområdet i løbet af de seneste 12 måneder har oplevet at blive talt grimt til af kunderne.
- Undersøgelser blandt frontpersonalet i toget, foretaget af Dansk Jernbaneforbund, viser at 17,4% er blevet overfaldet fysisk én eller flere gange indenfor de seneste 3 måneder. De fleste fysiske overfald sker i forbindelse med billettering (57,5%), men næste hver femte fysiske overfald er uprovokeret (18,8%)
- Samme undersøgelse viser, at 77,1 % af været udsat for ét eller flere verbale overfald indenfor de tre måneder. De fleste verbale overfald sker i forbindelse med billettering (61,1%), men hver fjerde verbale overfald er uprovokeret (25,4%)

