Danske forbrugere er i dag mere bange for at blive ofre for betalingssvindel end for ti år siden, det viser en ny undersøgelse. På trods af den stigende frygt for at blive snydt, når vi shopper, er danske forbrugere glade for teknologi – mere end vores nordiske naboer.
Når noget er nemt og bekvemt, er det som regel noget, vi som forbrugere kan se en fordel i. Det gælder ikke mindst, når det kommer til teknologiske betalingsløsninger, der kan lette betalingsbøvlet, tillade os at springe køen over – eller noget helt tredje.
Det viser en ny undersøgelse fra Adyen.
I undersøgelsen kan man dog også se, at hver fjerde danske forbruger, føler sig mere utryg end for ti år siden, når det kommer til betalingskortsvindel, hvilket især skal ses i lyset af at hver tredje danske detailhandler nemlig oplevet forsøg på svindel i forbindelse med betaling i deres butikker. Alene i 2022 rundede det samlede beløb for svindel (betalingskortsvindel og de øvrige typer betalingssvindel) 425 mio. kr.
Men det lader ikke til at skræmme os væk fra de teknologiske løsninger, når der skal betales i detailhandlen. Svindlen har da også fået mange detailbutikker til at investere i enten chargeback management software, artificiel intelligence (AI), kunde-autentifikation eller anden teknologi til at sikre, at kriminelle ikke kan snyde dem og deres kunder.
Undersøgelsen viser samtidig, at to ud af fem forbrugere (18 procent) tilvælger butikker med flere sikkerhedsforanstaltninger.
”Det er interessant at se, hvordan en gruppe danske forbrugere ligefrem tilvælger butikker, som gør noget ekstra for deres sikkerhed. Den gensidige tryghed for parterne bliver kun tiltagene, når de digitale løsninger er med til at gøre transaktionerne mindre mellem mennesker og mere bag digitale skærme. Forhandlerne gør klogt i at demonstrere overfor deres kunder, at de har styr på det, uden at det kræver en masse ekstra skridt,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør, Adyen Norden & Baltikum.
På trods af en fortsat stigning i digital betalingssvindel og et større fokus på det i offentligheden, er de danske forbrugere stadig åbne over for de digitale betalingsløsninger. Kun knap hver tiende forbrugere er usikre over at betale med digitale wallets. Ligeledes er kun 9 procent af respondenterne siger, at de er nervøse over at benytte andre digitale løsninger – såsom BNPL.
I alt har 32 procent af danskere oplevet betalingssvindel, mens tallene for Norge og Sverige er henholdsvis 30 procent og 26 procent. Dog føler svenskerne sig mere udsatte, og 32 procent af svenskerne frygter at blive udsat for betalingssvindel sammenlignet med de 25 procent af danskerne.