Flere danske netbutikker har skruet op for de grønne ambitioner, selvom de vurderer, at det betyder mindre og mindre for forbrugerne. Og det giver god mening, fortæller producent bag genanvendelig emballage.
I mange webshops er det i dag en mulighed at vælge en eller anden form for grøn, klimavenlig eller bæredygtig levering til sine varer, når de skal sendes fra A til B, og ofte på tværs af landet eller kontinentet.
Men ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse er danskernes villighed til at betale for disse løsninger dalende, til trods for det store fokus på klima og bæredygtighed, og det kan bl.a. skyldes de usikre økonomiske vilkår, man føler i hverdagen.
”Vores analyser har over tiden konsekvent vist, at bæredygtighed ikke har den store betydning for forbrugerne, så når man pludselig også kaster noget økonomisk usikkerhed ind i ligningen, så er det ikke så overraskende, at klimavenlig levering nedprioriteres,” siger Andreas Børresen er chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Lovgivning skal ikke ramme forbrugerne
For Bo Bach Boddum, CEO i Re-Zip, der producerer genanvendelig emballage til bl.a webshops, er erfaringen, at det kan være svært at få kunderne til at betale for noget, de ikke kan se for sig rent fysisk eller se resultatet af.
“En mere klimavenlig levering kan være et vigtigt signal for webshoppen at sende, og det fortæller meget om den samlede kunderejse. Samtidig er man der i dag så stort fokus på ESG-rapportering og man er nødt til at drive en ansvarlig forretning for at kunne eksistere,” siger han.
Tallene fra Dansk Erhverv viser da også, at danske webshops i stor stil skruer op for de bæredygtige alternativ, når det kommer til levering, og det skyldes blandt andet at 4 ud af 10 virksomheder i undersøgelsen svarer, at de allerede nu bliver mødt med grønne krav fra myndighederne eller forventer at blive det i den nærmeste fremtid.
”Ser vi eksempelvis på producentansvarssystemet, så vil det påvirke alle virksomheder i alle størrelser. Generelt skal man forvente, at der kommer mere regulering,” siger Andreas Børresen.
Netop bevidstheden om, at lovkravene på området kun vil blive skærpet i fremtiden og ramme såvel store som små virksomheder. Samtidig kan yderligere skærpet lovgivning ifølge Bo Bach Boddum spille en vigtig rolle for virksomhederne, men han mener samtidig ikke, at det er noget, der vil påvirke forbrugernes ageren så meget.
“Som forbrugere forventer vi bare, at den slags er i orden. Lovgivning prøver at få os til at gøre det rigtige, men jeg synes faktisk ikke, man bør skubbe den slags over på forbrugerne. Det er staten og virksomhederne, der skal gå forrest i at skabe den forandring.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk