Der er kommet stort fokus på landets mange universitetsiværksættere, og i Aarhus Universitets iværksætterhub, The Kitchen, er antallet af investeringer næsten fordoblet på blot tre år.
Der kommer stadigt flere iværksættere på de danske universiteter, hvor de studerende udnytter den viden og det miljø, de er en del af som følge af deres studie, til at sætte nye virksomheder i verden.
På Aarhus Universitet blev der alene i 2022 hentet 85 nye investeringer hjem til vidensbaserede virksomheder med tilknytning til universitetets iværksætterhus The Kitchen – det er næsten en fordobling på tre år. Blandt de virksomheder, der har hentet investeringer ind, er Cacta, hvor ernæringsforsker Ida Grønborg og ingeniør Mads Skak Petersen har udviklet en ny metode til måling af væskeniveauet i menneskekroppen.
Studerende: Iværksætter-SU vil være stor gevinst for Danmark
”Målet er at færdigudvikle brugervenligt medicinsk udstyr, der kan måle væskeophobninger og i sidste ende væskemangel i kroppen. Pengene giver os frihed til at innovere på produktet og bevise, at vi har et økonomisk bæredygtigt projekt,” siger Ida Grønborg.
Cacta har via en kapitalindsprøjtning fra Innovationsfonden har fået sikret løn for det kommende år, og kan nu bruge tiden på at videreudvikle både forskning og forretning. I alt blev der i 2022 investeret 61.527.888 kroner i startups tilknyttet The Kitchen.
Flere faktorer spiller ind
Ekstern kapital kan være afgørende for en nystartet akademisk iværksættervirksomhed. Det mener Jonas Brandt, der er ledende forretningsrådgiver i The Kitchen. Han advarer mod at forveksle de vidensbaserede forretninger med mere traditionelle iværksættervirksomheder, fordi de har en anderledes vækstkurve.
”De akademiske virksomheder er baseret på ny viden og nye idéer, som det tager længere tid at modne. Samtidig kan markedsvilkårene for koncepterne være svære at vurdere i opstartsperioden. Derfor har iværksætterne ofte brug for en ekstra finansieringsindsats, som kan løfte forretningsidéerne,” siger Jonas Brandt.
Han tilskriver først og fremmest fremgangen i investeringerne hos The Kitchen-virksomhederne, at de har været dygtige og ihærdige. Men han fremhæver også, at en del af iværksætterne mener, at universitetets hjælp med motivation, undervisning og rådgivning har været en væsentlig faktor for at tiltrække investorer.
De samlede antal investeringer fordelte sig i 2022 på 53 forskellige startups. Til sammenligning var det i 2021 kun 47 virksomheder, der modtog en eller flere investeringer, og i 2020 lå tallet på 39.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

