Et stigende antal danske virksomheder bruger kunstig intelligens, og særligt inden for information og kommunikation er udviklingen voldsom med en stigning fra 44 procent af virksomhederne i 2023 til 68 procent i år.
Kunstig intelligens (AI) spiller en stadig større rolle ude i de danske virksomheder, hvor de tager sig af store og små opgaver – i mange tilfælde den type opgaver, der er tidskrævende, men ikke kræver særlige kompetencer hos medarbejdere.
Her kan den AI i mange tilfælde gøre arbejdet hurtigere og ikke mindst billigere, og medarbejderen kan bruge sin tid og evner et andet sted.
På et år er andelen af virksomheder inden for kommunikation og information, der bruger AI, vokset fra 44 procent i 2023 til hele 68 procent i 2024. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Hos JABS Group, en virksomhed, der har specialiseret sig i markedsføring af vinduer og døre, har man i år allerede opnået en besparelse på 1,5 millioner kroner ved at implementere AI-teknologier. Disse teknologier anvendes blandt andet til at generere produkttekster, speak, billeder, videoer og original musik.
“Vi opnår en enorm besparelse ved at bruge AI. Vi sparer ved ikke at skulle hyre eksterne skuespillere, speakere og fotografer, hver gang vi skal lave noget nyt eller ændringer til det, vi allerede har produceret. Indhold genereret af AI skal ikke genforhandles med dyre licenser, når det skal bruges på nye kanaler,” siger Thomas Hasse Therkildsen, der er Head of Commercial & Marketing hos JABS Group.
Han fortæller videre, at man i virksomheden arbejder på at komme derhen, hvor alle former for reklamer kan laves med AI.
“Det er åbenlyst, at værktøjerne har potentiale – det interessante er at sætte dem sammen. Vi bruger et program til at generere et billede ud fra et referencebillede, et andet program til at opskalerede det, et tredje til at skabe video, et fjerde til musik, et femte til speak og sådan kan vi blive ved. Der er stadig en stor portion kreativ proces i det,” siger han.