Nogle tæpper er store, andre er små, og hos Ege Carpets satser man med nyt koncept på de små og afpassede tæpper, såkaldte Rugs, der giver nyheder i sortimentet og fører tæppeproducenten ind på et nyt marked. Det kan blive virkelig stort, mener CEO, Rune Stephansen. Han forklarer, at det især er eksportmarkederne, der i dag står for 90 procent af virksomhedens samlede omsætning, som skal drive væksten indenfor produktkategorien Rugs.
Når man i dag betræder et tæppe fra Ege Carpets, er det som regel i store kontordomiciler, på et hotel eller hvis man er på krydstogt.
Tæpperne fra Ege Carpets vil da også i fremtiden være at finde disse steder, men nu bevæger den midtjyske tæppegigant sig ind på et nyt globalt marked med konceptet Rugs, der er afpassede tæpper, der kan ligge på eks. kontorer, i butikker eller i hotellobbyer, hvor hårde gulve de senere år har været på fremmarch.
“Vi er altid på udkig efter nye vækstlommer, og her er Rugs et oplagt sted at kigge hen. Området har vækstet markant gennem de senere år, og der skal vi være med helt fremme. Rugs gør meget godt for akustik, indretning og atmosfære i det hele taget. Det er helt oplagt for os at kigge den vej,” siger CEO i Ege Carpets, Rune Stephansen.
One-stop-shop
I dag går langt størstedelen af Ege Carpets produktion til væg-til-væg-tæpper, og derudover såkaldte tæppefliser og -planker, som i dag hovedsageligt sælges til hotelkæder, kontorer og marine-segmentet.
Vi har arbejdet frem mod den globale lancering i et par år, og jeg er sikker på, det bliver en succes.
Rune Stephansen
Med det nye koncept træder man ind på et nyt marked, hvor der i dag er særdeles stærk konkurrence, men hvor der ifølge Rune Stephansen også er gode muligheder, når man som Ege Carpets satser på at blive en one-stop-shop for kunderne.
“Vi har lanceret et digitalt værktøj, hvormed man som kunde selv kan designe de løse tæpper, man drømmer om, og se sine designs i det rette miljø, og desuden løbende ændre design, farve og alt muligt andet. Dermed kan en arkitekt eller interiørdesigner selv designe, visualisere og bestille de helt perfekte afpassede tæpper direkte på vores hjemmeside.”
Samtidig lægger Rune Stephansen ikke skjul på, at der er behov for løsninger, hvor Ege Carpets som producent skiller sig ud fra de konkurrenter, der er mange af på netop dette marked.
“Vores fordel er, at rigtig mange af kunderne på dette marked i forvejen kender os og handler hos os. Jeg tror, vi kan vinde meget på, at vi kan give dem mere af det, de står og mangler i én samlet pakke.
Et andet punkt, hvor Ege Carpets satser på at skille sig ud fra konkurrenterne, er på designområdet, hvor man i årtier har indgået samarbejder med en lang række kendte kunstnere såsom Monsieur Christian Lacroix, Tom Dixon og Laura Bilde & Linnea Blæhr, der alle kan bidrage til at fuldende designoplevelsen, og til at give kundens tæppe et helt unikt præg.
“Det er utroligt dygtige kunstnere, der alle har ønsket at samarbejde med os, fordi vi med vores innovative produktionsteknologi kan materialisere alle de visioner, kreative mennesker lever og ånder for. Derudover har vi mere end 20 designere ansat i vores in-house Ege Design Studio, som jeg ikke vil tøve med at kalde de bedste i branchen.”
Direkte spurgt om, hvor stor en del af forretningen, han forventer at Rugs kan blive, kommer svaret fra Rune Stephansen uden tøven.
“Vores mål er, at afpassede tæpper om tre år står for 20 procent af forretningen, men personligt vil jeg ikke blive overrasket, hvis andelen kan blive endnu større. Vi har arbejdet frem mod den globale lancering i et par år, og jeg er sikker på, det bliver en succes.”