I mange virksomheder og organisationer er man i dag underlagt en støt stigende regel- og kontrolbyrde. Det er med til at gøre os alle dårligere, mener forfatter og foredragsholder, Dennis Nørmark.
På mange arbejdspladser er man i stigende grad også underlagt et støt voksende regelsæt af kontroller og regler, som medarbejderne forventes at kende og følge.
Ifølge Dennis Nørmark, der er foredragsholder og forfatter til bogen Ufrihedens Pris, kan denne øgede regelmængde dog vise sig at være en dårlig idé for virksomhederne.
Han fortæller i podcasten Kapitlet, at psykologiske undersøgelser har vist, at hvis man eks. som virksomhed konsekvent signalere, at man har lave forventninger til sine medarbejdere, så performer disse også dårligere over tid.
“Hvis du starter i nyt job, og de med det samme giver dig en medarbejderhåndbog på 75 sider, så signalerer de, at de vurderer din dømmekraft til at være ret dårlig. Det er et klart signal om, at man ikke har tillid til dine åndsevner og myndighed,” siger han.
Dennis Nørmark mener, at det, man som virksomhed eller organisation signalere til medarbejdere ved at pakke dem ind i regler og kontroller, i sidste ende kan blive en selvopfyldende profeti.
“Når alle processer beskrevet for dig, så bliver vi mindre opmærksomme på at tænke selv, og mere opmærksomme på at gøre tingene, som beskrevet. På den måde lærer man folk, at de ikke skal bruge deres egen dømmekraft, men kigge i papirerne i stedet for. Og så bliver medarbejderne altså også mindre kompetente til at udføre de opgaver, de faktisk er ansat til at væretage.”
Han mener samtidig, at den voksende kontrol- og regelbyrde især skyldes, at mange virksomheder og offentlige insitutioner i disse år har markant vokseværk i ledelseslagene.
“Jo flere, du ansætter til at lave risikoanalyser, jo flere risici finder du, og jo flere regler er du nødt til at sætte i verden for, at medarbejderne ikke kommer galt afsted. Det samme gælder med alle de strategier og kommunikationsfolk, man ansætter. Den logiske konsekvens er, at man får flere strategier og mere kommunikation,” siger han.