En ny undersøgelse, Retailbarometer 2024, fra den globale fintechplatform Adyen afslører, at knap halvdelen af danske forhandlere vælger Tyskland som deres foretrukne marked, når de planlægger at ekspandere til udlandet.
Når danske detailhandlere planlægger ekspansion, er Tyskland det foretrukne valg. Ifølge Adyens Retailbarometer 2024 vælger 45 procent af de danske detailvirksomheder, der ønsker at udvide, Tyskland som deres næste marked.
Dette er markant højere end andre nabolande som Sverige (25 procent) og Norge (21 procent). Men hvorfor netop Tyskland?
Ifølge Andreas Wenzel, CEO i Dansk-Tysk Handelskammer, er det ikke overraskende, at Tyskland topper listen.
”Tyskland er på grund af sin store og mangfoldige forbrugersammensætning samt sin centrale placering i Europa et yderst attraktivt marked for danske detailvirksomheder. De 80 mio. forbrugere udgør et enormt potentiale for vækst og ekspansion.”
Han påpeger også, at logistikken mellem Danmark og Tyskland er effektiv, og markedsanalyser er nemme på grund af den geografiske nærhed.
Særligt inden for mode og design er Tyskland en vigtig destination. 45 procent af danske detailhandlere, der ønsker at udvide til Tyskland, der allerede i dag er det største marked for dansk modeindustri.
Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen, Nordics & Baltics, slår dog også fast, at man som dansk virksomhed skal være forberedt på, at mange ting på det tyske marked er markant anderledes end i Danmark – ikke mindst, når det kommer til betaling fra kunderne.
”Det tyske marked er et naturligt ekspansionsmarked for danske virksomheder, men forbrugeradfærden er forskellig. I Tyskland skal danske virksomheder implementere betalingsmetoder ud over traditionelle kort, da markedet i høj grad består af mobilpunge, kontanter, direkte betaling og kreditmuligheder som Klarna.”