Landets ældste vinhandler og vinimportør, Kjær & Sommerfeldt, leverer et stærkt økonomisk resultatet med et tocifret millionoverskud i 2022.
Der blev langet meget vin over disken hos Kjær & Sommerfeldt i det forgangne år. Samtidig har et nyt stort fokus på ESG og hele den bæredygtige dagsorden sat spor på tværs af forretningen.
På bundlinjen står et overskud på 30.5 millioner kr. før skat, svarende til 3,7 millioner mere end året før. Og selvom kunderne hovedsageligt er at finde i restaurationsbranchen, hvor caféer og hoteller står for størstedelen af omsætningen, så er også salget til private steget markant gennem de seneste år. I 2022 var der således 44.000 transaktioner i butikkerne og et stigende antal privatkunder online.
Nyt fokus
De forgangne år var også, hvor man for alvor investererede i emner som digitalisering og ESG, og for alvor tager fat om udviklingen mod en mere bæredygtig forretning. Afsættet er de tre ESG-områder: miljø, mennesker og ledelse, som er blevet en integreret del af forretningsstrategien.
Virksomheden sigter også mod en B Corp-certificering og kan fremlægge deres første ESG-rapport.
”Klima og miljø fylder mere og mere for os i vinbranchen. Det skyldes bl.a., at de ekstreme vejrforhold og temperaturstigninger har en direkte indvirkning på vinproduktionen. Klimaudfordringerne rykker pludselig meget tæt på,” siger CEO, Mads Stensgaard.
Han fortæller videre, at virksomheden i forbindelse med indsamling af informationer oplever, at flere og flere producenter arbejder seriøst med CO2-reduktioner, vandforbrug og biodiversitet, men han understreger også, at det er en omstilling, der kræver tid og ressourcer og ikke mindst viden – også for Kjær & Sommerfeldt.
Ifølge virksomhedens CFO, Anne Nicolajsen, skal man heller ikke undervurdere omfanget, når man først går i gang med at integrere bæredygtighed i sin forretning. Blot indsamlingen af data er en omfattende proces, som kan give hovedbrud.
”Da vi tog fat i indsamlingen af data, synes jeg, det var vanskeligt. Der var mange begreber og beregninger, jeg ikke var bekendt med, og der var mange informationer, vi skulle grave frem, indhente eller bede andre om at levere. Men vi var enige om i ledelsen, at det var den eneste rigtige vej at gå, hvis vi ville arbejde seriøst med bæredygtighed. På et tidspunkt nåede jeg heldigvis til den erkendelse, at tal er tal og data er data uanset, hvilket regnskab det handler om,” siger hun.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk