I krisetider er virksomhederne ofte dybt afhængige af gode sælgere, der kan holde gang i omsætningen. Nu viser ny nordisk undersøgelse, at danske sælgere klarer sig langt bedre en kollegerne i Sverige.
Det er blevet langt sværere at være sælger i de danske og nordiske erhvervsrettede virksomheder. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Jiminny, der har speciale i samtale-analyse ved brug af kunstig intelligens, netop for at hjælpe salgsafdelingen i deres salg.
Undersøgelsen, der er foretaget blandt sælgere i nordiske virksomheder, viser, at mere end halvdelen af de adspurgte sælgere mener, at blevet langt sværere, og langt sjældnere fører til det ønskede salg.
”I kølvandet på COVID er der opstået nye udfordringer, der påvirker sælgers mulighed for at lukke aftaler. I hele EU er der, blandt andet grundet hybridarbejde, opstået nye udfordringer omkring coaching, kommunikation og udvidede salgscyklusser. Disse store udfordringer er virksomhederne nødt til at være forberedte at håndtere, så deres salgsteams kan være så effektive som muligt,” siger Tom Lavery, CEO og stifter af Jiminny.
Danskerne i spidsen
Hvor danskerne skiller sig ud, er især på spørgsmålet om, hvilke udfordringer de har i forbindelse med deres salgsarbejde – og her er forskellen stor mellem hver af de respektive lande.
- I Danmark svarer 60 % af de adspurgte, at deres største udfordring er at forblive glade på arbejdspladsen – Nordmændene har lignende svar.
- Blandt svenskerne svarer hele 56 %, at de kæmper med at finde motivationen i dagligdagen, ligesom 44 % kæmper med at holde stressen fra døren.
- I Finland er den største udfordring for 56 % af sælgerne at få svar fra leads, mens 44 % svarer, at deres udfordring ligger i salgskvoterne. Endeligt svarer 32 %, at deres største udfordring er at forklare, hvorfor de differentierer sig fra konkurrenterne.
”Selvom det er tydeligt, at de nordiske lande minder relativt meget om hinanden, er der stor forskel på, hvilke udfordringer salgsteams kæmper med. Finnernes udfordringer minder om resten af europæernes, hvor danskerne og nordmændene har større fokus på at have en sund work/life balance. Nogle vil kalde dem for privilegerede – men jeg mener, de har prioriteterne på plads. For med den rigtige work/life balance opnår salgsteams de bedste resultater og lukker flere aftaler.” siger Tom Lavery.
Salgsafdelingen på hjemmekontoret?
Spørges de nordiske og danske virksomheder, hvorvidt salgsafdelingen skal forblive på hjemmekontoret eller trækkes tilbage til fælleskontorerne, er der ingen tvivl: 84 % af de adspurgte salgsansatte fortæller, at deres virksomheder vil have dem fast tilbage på kontoret.
Interessant nok er det særligt Danmark og de danske virksomheder, som trækker statistikken op – 54 % af de danske virksomheder vil have salgsteamet tilbage fuld tid, modsat kun 22 % i Finland, som i højere grad vil have sælgerne til at være på kontoret nogle dage om ugen (69 %).
Dog er salgsafdelingernes største bekymringer ikke, hvorvidt de skal sendes retur til kontorlandskabet, men derimod en eventuel global recession.
”Det meste af verden betragter Norden som foregangslande for, hvordan man bedst muligt inkorporerer hjemmearbejde på den bedst mulige måde. Derfor er det tankevækkende at se, at Nordiske – og især danske – virksomheder ønsker at få de ansatte til igen at møde op på arbejdspladsen. Men virksomhedens fokus burde i stedet være på at sikre de bedst mulige redskaber og give deres medarbejder den bedst mulige indstilling til at kunne arbejde gennem en mulig recession,” siger Tom Lavery.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

