Danske Nocla har opkøbt Nordic Koji Co. som en del af deres strategi for at gøre fermenterede smagsgivere mere tilgængelige og bidrage til en mere bæredygtig madkultur.
Nocla introducerede i efteråret sit første produkt, Kornfond, og har flere flydende, naturlige smagsgivere på vej. Med opkøbet af Nordic Koji Co. udvider virksomheden nu sortimentet til også at omfatte umami-pasta – populært kendt som miso.
Produktionen af Nordic Koji Co.’s produkter vil blive flyttet fra København til Noclas fabrik i Grundfør nær Aarhus. Denne flytning muliggør større produktionskapacitet, hvilket gør det muligt at sænke prisen på umami-pastaen til et niveau, der kan tiltrække professionelle køkkener på tværs af segmenter.
”Opkøbet af Nordic Koji Co. er en naturlig forlængelse af vores eksisterende produktlinje. Med dette opkøb kan vi bringe et bredere udvalg af fermenterede smagsgivere til markedet på kort tid. Vi er begejstrede for at kunne bringe Nordic Koji Co.’s innovative produkter ud til et langt bredere udsnit af professionelle køkkener,” siger Noclas CEO, Morten Ammentorp Nielsen.
Siden etableringen af Nordic Koji Co. i 2021 har virksomheden opnået en stærk position på markedet med deres miso og et fokus på at udvikle nye produkter, der imødekommer behovene i professionelle køkkener.
“For mig er Nocla det helt rette hjem for Nordic Koji Co. De to selskaber har samme kvalitetsbevidsthed og ambitioner om at fremme en mere bæredygtig madkultur ved at gøre det ansvarlige alternativ mere velsmagende. Den rejse er nu blevet endnu mere håndgribelig,” siger stifter og CEO i Nordic Koji Co., Mac Krol.