Trods et svært år i den danske detailhandel er den frivillige optikerkæde Nyt Syn kommet stærkt ud af 2022, hvor Nyt Syn-butikkerne samlet omsatte for knap 273 millioner kroner. Foto: PR.
At drive detailhandel har været udfordrende de seneste år, hvor den ene krise har afløst den anden, og som især det seneste år har kæmpet med inflation og stigende usikkerhed om økonomien i de danske hjem.
Alle disse problematikker er ikke gået helt uden om optikerkæden, Nyt Syn, hvor man dog har formået at vende de svære tider til en omsætningsrekord, hvor der kom knap 273 millioner kroner i kasseapparaterne, hvilket er den største omsætning i kædens historie.
“Der er ingen tvivl om, at 2022 var et hårdt år i detailbranchen, og alligevel har vores butikker præsteret over al forventning. Vi har formået at hæve kædens omsætning fra 2021, og det gør mig enormt stolt. Forbrugerne har heldigvis prioriteret den kvalitet, høje faglighed og personlige service, som vi står for,” siger Søren Pedersen, der er administrerende direktør i Nyt Syn.
De gode tider har da også givet blod på tanden for at åbne flere butikker på tværs af landet. Hos Nyt Syn styrer butikkerne selv driften og sortimentet i deres egne butikker og samtidig har gavn af fælles markedsføring, har vist sig effektiv, og ifølge Søren Pedersen attraktiv for optikerne.
“Vi er den eneste frivillige optikerkæde i Danmark, hvor medlemmerne har komplet handlefrihed, og samtidig adgang til værdifuld markedsføring. Det er i høj grad noget, de værdsætter,” siger Søren Pedersen.