Danskerne har været påholdende med at svinge dankortet det meste af 2023, men med julen stående for døren er der noget, der tyder på, at købelysten vender tilbage i forbindelse med årets Black Friday.
Black Friday er lige om hjørnet, og det kan være en kærkommen lejlighed for den danske detailhandel til at få lidt omsætning i kassen, som det ellers har været så som så med især hos de danske netbutikker i løbet af 2023.
Ifølge en ny analyse fra Dansk Industris branche for handel, DI Handel, siger hele 62 procent af respondenterne, at de har planer om at gå på tilbudsjagt på årets Black Friday. Det er en stigning på 10 procentpoint fra 2022. Særligt for de unge (18-29-årige) er der en stor andel (82 procent) af de potentielle købere til årets Black Friday. Generelt gør det sig gældende, at jo ældre man er, desto mindre forventer man at foretage køb til Black Friday i år.
“Det er glædeligt at læse de positive tegn fra forbrugerne, for selvom de høje energipriser og den høje inflation er i retræte, så er forbrugerstemningen fortsat lav. Branchen går ind i årets vigtigste periode, og det er altså guld, når vi i undersøgelsen ser kombinationen af flere potentielle købere, der vil bruge flere penge. Det er godt nyt for erhvervslivet,” siger branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel.
Tallene viser samtidig, at andelen af Black Friday-shoppere, der forventer at bruge ”lidt mindre” eller ”meget mindre” er samtidig faldet markant i år i forhold til 2022. Målt i absolutte kroner forventer Black Friday shopperne i gennemsnittet at bruge 2.348 kr. i år, hvilket er 17 procent højere end danskernes forventning i 2022 på 2.005 kr. Det ser også ud til, at hovedparten af Black Friday 2023 kommer til at ske online. Med 46 pct., er gruppen af danskere, som forventer at foretage deres Black Friday køb online, fortsat den største gruppe.
Gennem det meste af 2023 har de danske forbrugere ellers siddet tungt på pengepungen og holdt forbruget nede, hvilket især har skyldtes de økonomisk usikre tider, hvor inflation, energipriser og meget andet har været med til at presse privatøkonomien rundt omkring i de danske hjem.
“Vi danskere elsker tilbud, og når privatøkonomien er stram, så giver Black Friday bare enormt meget mening for os. Eneste aber dabei er, hvor meget Black Friday ”æder” af det samlede julesalg. Der er ingen tvivl om, at julesalgsperioden starter tidligere og er blevet en naturlig del af Black Friday,” siger Jacob Kjeldsen.

