Forbrugernes forventning om, at udenlandske netbutikker kan levere billigere end danske, får flere til at søge mod udlandet.
Prisen for at få bragt en vare fra netbutikken og ud til hjemmeadressen eller den nærmeste pakkeboks, spiller en afgørende rolle for, hvor vi vælger at svinge betalingskortet, når vi handler online.
Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at 35 procent af de danskere, der handler online, forventer at møde en dyrere fragtpris hos en dansk netbutik, end en der er placeret i udlandet. Og det er et problem, mener man i organisationen.
”Hvis man har en dansk netbutik eller kerer sig om dansk e-handel, så er det virkelig ærgerlig læsning, for det er altså ikke en helt ligegyldig udvikling” siger Jens Wedenborg, chefkonsulent i Dansk Erhverv.
Samtidig viser undersøgelsen, at gruppen af handlende, for hvem fragtprisen er vigtig, også er blevet større siden sidste år, hvilket kan skyldes den generelt pressede økonomi, som mange danskere oplever i hverdagen.
”Så den dyrere danske fragtpris – eller bare forventningen om det – får altså forbrugerne til at kigge mod udlandet fremfor Danmark.”
Danskerne er generelt begyndt at se mere mod udlandet, når de handler online, efter et par år med mere fokus på danske netbutikker, som følge af coronaen.
”Det skubber desværre til e-handelsbalancen, så det vil være positivt, hvis forbrugernes holdning kan ændres, men det bliver svært, for jeg ved, både danske netbutikker og logistikvirksomhederne gør, hvad de kan for at holde priserne lave, så det er svært at sænke dem yderligere,” siger Jens Wedenborg.