Plutonic Media har lavet en omfattende markedsundersøgelse blandt 231 danske Shopify webshops, der afslører, at succes i branchen kræver en harmonisk balance mellem avanceret dataindsigt, omkostningseffektivitet og en agil markedsføringsstrategi.
Shopify er én af verdens største udbydere af software til online-butikker og detailhandel, og det er netop Shopifys software, som mange danske netbutikker er bygget op omkring.
En ny undersøgelse fortaget af Plutonic viser, i hvor høj grad danske virksomheder og netbutikker formår at udnytte de data, de får ind gennem deres sites, og omsætte den til noget, der kan bruges aktivt til at gøre forretningen bedre på den ene eller anden måde. Resultaterne viser dog, at mange danske webshops udnytter endnu ikke det fulde potentiale af datahåndtering.
Kun 9,4 procent af de adspurgte respondenter føler, at de har fuldstændig styr på deres data. Hele 41,4 procent ved ikke, om de har opsat server-side tracking; når ét centralt cloud-baseret lager samler alle publikumsdata og videresender disse data til tredjepartsplatforme. Kun 31,4 procent ad adspurgte har svaret ja til, at de har opsat server side tracking.
Det understreger, at kun et fåtal formår mestrer de mere komplekse aspekter af data og udnytte dem til deres fordel.
”Et slående resultat fra vores markedsanalyse er graden af usikkerhed omkring datastyring i e-handelsbranchen. Det viser, at mens data er det moderne erhvervslivs nye valuta, er der et presserende behov for, at virksomhederne dygtiggør sig i at indsamle, analysere og handle på baggrund af disse informationer,” siger Loui Kiær, adm. direktør hos Plutonic Media.
Ifølge ham spiller forståelse for anvendelse af data en afgørende rolle for virksomheder, der oplever succes med e-handel. En af de måder, man nemt kan få et overblik over sin data, er ved brug af tredjepartsværktøjer. På trods af det, er der hele 59,7 procent af de adspurgte respondenter, der endnu ikke benytter sig af nogle former for tredjepartsværktøjer til at måle profit af deres markedsføringsindsatser.
”De mest succesfulde e-handelsvirksomheder i Danmark er dem, der ikke blot følger digitale trends, men forstår at integrere data, finansiel indsigt og kreativ markedsføring til at skabe unikke kundeoplevelser og bæredygtig vækst,” sier Loui Kiær.