Når virksomheder søger nye medarbejdere sker det ofte med særdeles pæne ord om sig selv og produkterne. Det står i skarp kontrast til ansøgernes preferencer.
Der kan være mange gode grunde til at søge sig et nyt job, og også mange gode grunde til, at man prioriterer eksempelvis løn eller fleksibilitet, når man er på jobjagt.
Ifølge den nye Kandidatanalyse fra Ballisager, er der dog ganske langt mellem de kandidater, der vægter kvaliteten af en kommende arbejdsgivers produkter højt, når de udser sig de jobs, de gerne vil søge.
Kun fire procent svarer i gennemsnit, at de vægter produktkvalitet blandt de vigtigste parametre, mens eks. god løn og gode kolleger vægtes højt af hhv. 44 og 43 procent af de besvarelserne.
“Man skal passe på med at læse alt for meget ind i den slags tal, for vi ved ikke rigtigt, hvad der ligger til grund for svarene. Men vi ser typisk, at vi vægter det, der spiller ind på vores hverdag højest, når vi søger jobs. Og det er netop lønnen, arbejdsmiljøet, det kollegiale, og specielt for yngre er prestigen også vigtig,” siger rekrutteringsekspert Lars Lundmann.
Han mener samtidig, at svarene kan vise et mismatch mellem, hvad man som virksomhed fortæller om sig selv for at tiltrække nye kandidater, og hvad kandidaterne rent faktisk efterlyser, når de vælger at sende en ansøgning.
For hvor virksomheder i jobopslag gerne slår sig op på netop kvaliteten af produkter eller services, er det andre ting, vi kigger efter, når vi som mulig kandidat læser om et job.
“Mange virksomheder fokuserer meget lidt på, hvad kandidaterne faktisk efterspørger, og har større fokus med at fremhæve, f.eks. deres produkter. De fleste kandidater går selvfølgelig også op i produktet, men vi har altså større fokus på andet, når vi vil skifte arbejdsplads,” siger han.