Vores måde at arbejde på er under stor forandring, især på grund af øget digitalisering og som effekt af pandemi og nedlukninger. Medarbejdernes preferencer er også under forandring, viser ny rapport.
Tiderne, hvor vi som medarbejdere havde vores faste plads med vores stol og computer, er ved at være en saga blot. I dag ønsker vi som medarbejdere i langt højere grad fleksibilitet i vores arbejde, og vi ønsker i stigende gråd at kunne arbejde, hvor det passer os bedst.
En ny undersøgelse fra Ericsson Consumer & IndustryLab viser, at næsten halvdelen af de adspurgte (48 %) siger, at de værdsætter øget fleksibilitet på arbejdet. Samtidig fortæller 52 %, at de betragter fleksible arbejdstider- eller steder som nøglekrav til arbejdspladsen, mens 25 % siger, at fleksibilitet er deres topprioritet, hvis de skulle søge et nyt job.
At arbejde frem for at gå på arbejde ses som centralt i denne nye måde at tænke arbejdsliv på.
Det kommer ikke bag på Peder Lind Sørensen, senior executive hos Globeteam og ekspert i hybride arbejdspladser. Han mener, at kravet fleksibilitet i det daglige arbejde er en gevinst for både medarbejderen og virksomheden.
“Man bør arbejde, når der er behov for det. Det er ikke altid, at alt arbejdet ligger mellem 8 og 16. Har du som medarbejder en time midt på dagen, hvor dine kunder er til møde, og du ikke har noget at lave, så brug tiden på dig selv. Og sæt dig så måske ned ved computeren igen mellem kl. 19 og 20. Det giver meget mere værdi for både dig og din arbejdsplads.”
Tydeligt mismatch
Ser vi på undersøgelsen fra Ericsson, tegner der sig også et klart billede af, hvad vi som medarbejdere prioriterer udover fleksibiliteten i det daglige arbejde.
Digitalisering er en vigtig prioritet for hver femte medarbejder, mens økonomisk sikkerhed er vigtigt for en ud af fire.
Anders Erlandsson, der er leder af Ericsson IndustryLab, hæfter sig særligt ved, at det fleksible og hybride arbejde har fået godt tag i respondenterne.
“Min egen favorit take-away er, at remote work klart er kommet for at blive – måske ikke ligefrem på det niveau, som blev målt under pandemien, men stadig på væsentligt højere niveauer end før pandemien,” siger han.
Dykker man ned i tallene i undersøgelsen ses dog også et klart mismatch mellem virksomhedernes og medarbejdernes klareste prioriteter. Kun 33 % af arbejdsgiverne indtænker medarbejdernes præferencer, når de investerer i ny teknologi, men 40 % af medarbejdere kæmper med ikke-relevante værktøjer til deres opgaver.
“I og med at 6 ud af 10 virksomheder mangler relevant teknologi til deres personale, mens kun 2 ud af 10 medarbejdere føler, at de har de mest relevante værktøjer på arbejdspladsen, må man sige, at der er et presserende behov for, at virksomhederne investerer i digitale værktøjer og robuste tilslutningsmuligheder, der muliggør fjernsamarbejde og fleksibilitet. Ikke kun for at tiltrække og fastholde toptalenter, men også for at forblive konkurrencedygtige i den post-pandemiske verden,” siger Jasmeet Singh Sethi, leder af Ericsson ConsumerLab.
Den øgede efterspørgsel på fleksibilitet og hybride/remote arbejdspladser fører også andre udfordringer med sig i kølvandet for de mange virksomheder, hvis medarbejdere i stigende grad arbejder andre steder end på kontoret. For når arbejdspladsen rykker hjem i privaten, så skal kravene til arbejdsstationer med.
“Du skal i princippet have de samme forhold på hjemmekontoret, som du har på arbejdspladsen. Du skal f.eks. have et hæve-sænke-bord og et ordenlig stol. Samtidig skal virksomhederne være klar over, at regler vedrørende eks. arbejdsskader også gælder, selvom medarbejderen ikke er på kontoret. Skal man tilbyde fleksibelitet og hybridt arbejde, kræver det, at man sætter sig godt ind i reglerne,” siger Peder Lind Sørensen.