Skal man sænke sin CO2-udledning, kræver det de rette analytiske værktøjer. Men ny rapport, der tager udgangspunkt i 400 globale virksomheder, viser, at et stort flertal af disse halter langt bagefter, når det kommer til netop disse teknologier.
Klimaet er det helt store emne hos virksomheder, store som små, verden over. CO2-udledningen skal ned, der skal tænkes og handles mere bæredygtigt.
Sådan er det i hvert fald i det talte ord, men ser man nærmere på, hvad mange af de helt store virksomheder rent faktisk gør, så ser det hele straks anderledes ud. Den gode nyhed er, at mange virksomheder ønsker at tage arbejdshandskerne på, men at have gode intentioner er én ting, at finde metoder til at måle, registrere og implementere reduktionsmetoder er en anden.
Afgørende forsyningskæder
I en ny rapport fra Tata Consultancy Services (TCS) og Microsoft, kan man læse, hvor mange globale virksomheder, der reelt opstiller reduktionsmål, og hvilke udfordringer de oplever med at aktivere udledningsdata i forsyningskæderne til at realisere komplet klimaneutralitet.
Rapporten viser, at kun 11% af de undersøgte virksomheder har offentliggjort konkrete mål for, hvordan de vil reducere deres udslip. Majoriteten af virksomhederne (84%) har endnu ikke fastsat eller offentliggjort sine målsætninger.
”Resultaterne af undersøgelsen gør det klart, at der stadig er et stykke vej endnu før både globale og danske virksomheder har tilstrækkelig data på CO2-udledningen i deres forsyningskæder til aktivt at kunne arbejde sig henimod fuldkommen klimaneutralitet,” siger Vikram Sharma, landechef for TCS i Danmark.
Èn af udfordringerne for mange af de adspurgte virksomheder er, at måle og validere data korrekt, når de indhenter data på egne forsyningskæders CO2-emissioner. Dette udpensler vigtigheden af, at virksomhederne regelmæssigt bør engagere sig med leverandører, producenter og kunder, for at kunne opnå fuld gennemsigtighed i data for derefter at kunne reducere CO2-aftrykket fra ende til anden.
“Undersøgelsen viser samtidig, at det er fundamentalt for virksomheder at søge indsigt i deres udvidede forretningsmæssige økosystem, der medtager udledning for alle parter og led i virksomhedernes drift – heriblandt produktion, leverandører, personale, forbrugere med flere, hvis de skal opnå forudsætninger for at kunne minimere reduktionen.” siger Vikram Sharma.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk

