Som designer havde Ulla Hentze startet en produktion af egne designs i Kina, men endte med at flytte til landet og åbne sin egen fabrik.
For mange udenlandsdanskere er det at rykke teltpælene op og flytte til verdens ende noget, man tænker meget længe over. Men sådan var det ikke for Ulla Hentze, der i dag er 62 år, da hun rykkede rødderne op af den solide danske muld og rejste til en fjern provins i Kina med sin tiårige datter for nu snart femten år siden.
Gennem sit hverv som designer havde hun via en kontakt i Danmark opstartet en produktion af sine egne skodesigns på en fabrik i Kina, men hun havde aldrig selv været der.
“Jeg spurgte min datter, om vi skulle rejse til Kina i et år. Hun sagde ja, og så tænkte jeg bare fuck. Som ung blev jeg nervøs, bare jeg skulle tage S-tog til Rødovre. Men jeg kunne ikke trække i land, da hun først havde sagt ja. Det var overvældende at tage hele vejen til Kina på egen hånd. Vi skulle med tog, over grænseovergange og kunne hverken tale eller læse kinesisk. Men når man rejser med et barn, er man ikke nervøs, for det kan man ikke tillade sig,” siger Ulla Hentze.
Fokus på medbestemmelse
Hun tog rejsen til i Fujian-provinsen i det sydøstlige Kina første gang med datteren Lulu i 2007, og i dag har hun taget turen utallige gange. Oprindeligt var det ikke planen, at hun skulle derned for at åbne sin egen skofabrik.
Hvad der startede som en ide om at lave kinasko i flere farver, udviklede sig hurtigt til et langt større projekt.
“På den måde var jeg pludseligt havnet i skobranchen og lavede sko. Fabrikken i Kina, der lavede skoene, ville gerne lave endnu mere for mig. Da jeg fik problemer med at styre produktionen, fordi jeg var en alt for lille spiller, tænkte jeg, at det var nu, jeg skulle satse på mit skodesign og rykke til Kina,” siger Ulla Hentze.
I et år boede hun i en lejlighed i byen Fuzhou med datteren Lulu, der gik i den lokale kinesiske skole. Som designer lærte Ulla en masse omkring produktionen af sko – et håndværk, der fascinerede hende og fik hende i gang med at lave sko, der var prikkede, stribede, ternede, mønstrede og i alle regnbuens farver.
Først her kom idéen om, at hun ville lave sin helt egen fabrik. For skulle skoene, hun lavede, blev de nødt til at blive lavet på hendes egen fabrik. Og denne fabrik skulle være Kinas bedste.
“Det skulle være en fabrik, hvor de ansatte havde medbestemmelse, og hvor der var rent og pænt. Det var der langt fra på alle de fabrikker, jeg havde besøgt i området. I snavset sad der tit en mand på kontoret og røg cigarer, mens kvinderne arbejdede i fabrikken. Sådan skulle det ikke være på min fabrik, og deraf kom navnet Women Power Factory, selvom halvdelen af de ansatte endte med at være mænd. Det er et slag for ligestilling snarere end en forherligelse af kvinderne. Jeg ansatte de dygtigste – både mænd og kvinder.”
Tog ekstra arbejde
I dag er det femtende år, Ulla bestyrer sin skofabrik i Kina. Fabrikken er blevet hendes professionelle hjertebarn. Derfor var det også udfordrende for hende, da provinsen flere gange måtte lukke ned på grund af coronapandemien, hvor det periodevis har været forbudt at tage på arbejde.
“Jeg tog et ekstra job herhjemme i Danmark på et børnehjem for at skaffe penge til fabrikken, så jeg kunne sende dem løn, også selvom de ikke gik på arbejde. De måtte jo ikke. Jeg har gjort, alt hvad jeg kunne for, at de har kunnet få løn, når der var penge til det. Man skal jo have noget at leve af.”
Samarbejdet med medarbejderne på fabrikken fylder meget i Ulla Hentzes hverdag, selvom de er flere tusinde kilometer væk. Næsten dagligt taler hun med sine ansatte, og det agter hun at blive ved med at gøre, også selvom der er ved at komme nye samarbejder i støbeskeen.
Det seneste kapitel af skoeventyret har vøret at indlede en række samarbejder med fodterapeuter forskellige steder i Danmark for at hjælpe mennesker med fodproblemer til at få bedre og mere fashionabelt fodtøj.
“Det nye samarbejde med fodterapeuter i Danmark er jeg meget spændt på. Vi er allerede godt i gang, og det hele kan lade sig gøre, fordi vi har fået teknologi, der gør det muligt. Fodterapeuterne scanner folks fødder, sender deres scan til mig, så jeg kan designe, og så sender jeg det hele videre til fabrikken i Kina,” slutter Ulla Hentze.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk