Ifølge en ny global rapport fra Check Point, blev organisationer og virksomheder i gennemsnit angrebet 1.168 gange om ugen i 2022. Det er en stigning på 38% i antallet af cyberangreb sammenlignet med 2021.
De cyberkriminelle har oprustet og haft travlt gennem det seneste års tid. Kriserne har været mange, og især som følge af Ruslands invasion af Ukraine er der blevet skruet op for hackerangrebene.
Dette mærkes især i virksomhederne, der har måtte afværge væsentligt flere angreb end normalt, og især er angreb via mails taget til i styrke over det seneste år. Det viser en rapport, som it-sikkerhedsvirksomheden Check Point har lavet.
Den kritiske infrastruktur
Her kan man se, at især uddannelses- og forskningsorganisationer er særligt hårdt ramt. Faktisk har disse måtte afværge 2314 gennemsnitlige angreb om ugen, og er dermed den mest angrebne branche, og tallet er en stigning på 43 % sammenlignet med 2021.
Efter dem kommer især den offentlige sektor, hvorunder også militæret høre, og disse sektorer har tilsammen været mål for 1661 angreb om ugen, svarende til en stigning på 46 %.
Dernæst kommer sundhedssektoren, som der i gennemsnit rettes 1463 ugentlige angreb imod. Dette er lig med en stigning på hele 74 %, hvilket også er den største stigning, Check Point har registreret.
”Det kommer desværre ikke bag på mig, at det netop er i de brancher, man ser et højt trusselsniveau. It-kriminelle går benhårdt efter, hvor de mest værdifulde data er, og hvor der er størst sandsynlighed for, at der betales f.eks. løsesum, hvis de lykkedes med at lukke kritiske systemer ned,” siger Jacob Herbst, CTO i Dubex A/S og medlem af det nationale Cybersikkerhedsråd samt forperson i IT-Branchens policy board for cybersikkerhed.
Det er især vedhæftninger og links via e-mail, hackerne bruger, når de forsøger at få medarbejdere til ufrivilligt at installere bagdøre, virus og ransomware på computeren.
Faktisk kommer 86% af de filbaserede angreb i dag fra e-mailen og blot 14% fra websider. For fire år siden, var det næsten omvendt. Her kom 33% fra disse angreb fra mail, mens 67% kom fra ondsindede eller forfalskede hjemmeside.
”Tingene har ændret sig. De kriminelle er blevet mere velorganiserede, så de kan ramme mange flere mennesker via mail, og de er blevet dygtigere til at skræddersy indholdet til den enkelte modtager, så de får flere til at hoppe i fælden,” siger Jacob Herbst.
Gode råd
Ifølge hjemmesiden sikkerdigital.dk er der fem tips til at undgå inficerede mails.
- Spørg dig selv: Bør jeg modtage denne mail?
Vær skeptisk overfor mails, der f.eks. beder dig udlevere oplysninger – også selvom mailen ser troværdig ud. Du skal være ekstra påpasselig, hvis teksten i mailen virker maskinoversat og indeholder mange stavefejl. - Send aldrig fortrolige oplysninger
Ingen reelle virksomheder eller myndigheder anmoder om betalingskortoplysninger, NemID eller andre log-in-informationer via e-mail eller sms. Uanset hvor overbevisende og troværdig en mail ser ud, bør man derfor ikke sende de fortrolige oplysninger, der efterspørges i mailen. - Tryk aldrig på links i mistænkelige mails
Svindlere indsætter ofte falske links eller vedhæftninger i mailen, der lukker virus eller anden malware ind i firmaets it-systemer. - Tjek afsenderens mailadresse
Du bør altid tjekke mailadressen fra afsenderen, når du får mails. Det er særligt vigtigt, hvis en person eller virksomhed fx beder dig overføre penge. Her skal du sikre dig, at afsenderadressen stemmer overens med personens mailadresse. - Ring til afsenderen, hvis du er i tvivl
Hvis du er i tvivl, om en mail er ægte eller falsk, så tag dig selv tid til at ringe til afsenderen og få telefonisk bekræftelse. Her er det vigtigt ikke blot at anvende det nummer, der er opgivet i mailen, idet dette kan være forfalsket.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk