For et år siden blev en ny lov indført, der åbnede op for fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har taget muligheden for levering alle ugens dage til sig. Ifølge eksperter er det især de unge, der driver brevtrenden som en modreaktion på digital overmætning.
Du tømmer sikkert ikke postkassen særligt ofte længere, men ikke desto mindre modtager du stadig med mellemrum den ene eller anden form for fysiske post, enten i form af breve, pakker eller andet.
For selvom mængden af breve, der sendes fysisk til os danskere er faldet betydeligt de seneste årtier, og ifølge Trafikstyrelsen var brevmængden i Danmark på hele 170 millioner breve i 2022.
Det skyldes ikke mindst, at 273.700 borgere er fritaget fra Digital Post, og det giver muligheder for private aktører på brevmarkedet.
“Mange ældre benytter naturligt ikke Digital Post, men det er værd at bemærke, at den analoge trend i høj grad drives frem af yngre generationer. Unge søger et modspil til den digitale overmætning, hvor handlinger som at sende et håndskrevet brev eller fordybe sig i et printmagasin bliver bevidste valg. Det handler om nærvær og fordybelse i en ellers hektisk og skærmdrevet hverdag,” siger livsstilsekspert Mads Arlien-Søborg.
For knap et år siden trådte en ny postlov i kraft, og den åbnede markedet for fri konkurrence mellem postaktører, og ifølge Lars Balsby, der er salgsdirektør hos dao, er opfattelsen af brev som et uddøende medie helt forkert – der er stadig et stort og ofte overset marked.
“Jeg bliver ofte spurgt, om brevformen er ved at uddø. Det er ikke tilfældet. Selvom digitaliseringen reducerer brevmængden, er breve stadig relevante – for eksempel til dankort, sygesikringskort og bryllupsinvitationer. For blinde og svagtseende kan de være uundværlige, og vi leverer op mod 600.000 blindeforsendelser om året. Vi har ingen planer om at skrue ned for ambitionerne for vores brevservice de kommende år,” siger han
En undersøgelse af virksomhedsforsendelser, udført af analyseorganisationen WARC og Royal Mail Marketreach i 2023, bekræfter en fortsat interesse for brevmediet. Over 80 procent af post i konvolutter bliver åbnet. Til sammenligning er den gennemsnitlige åbningsrate for e-mails på tværs af alle brancher kun 21 procent ifølge en rapport fra dataleverandøren Campaign Monitors.