Da butikkerne lukkede ned under coronaen, blev danskerne fra den ene dag til den anden nødt til at handle stort set alt online, og de langvarige effekter er de mest interessante, mener Dansk Erhverv.
Det var kronede tider for den danske e-handel, da de fysiske butikker lukkede ned i 2020, og vi alle måtte købe de fleste af vores varer på nettet. Netbutikkerne fik i mange tilfælde svært ved at følge med efterspørgslen, og det gav nærmest lodrette vækstkurver flere steder.
Siden er hverdagen vendt tilbage, og væksten er vendt tilbage til normalen i de fleste netbutikker. Siden inflationen og energikrisen kom til landet, er stagnation endda blevet en realitet flere steder i nethandlen. Men det betyder i følge Niels Ralund, e-handelsdirektør ved Dansk Erhverv, ikke at danskerne har mistet lysten til at handle online – tværtimod.
“Hver femte forbruger er klar på at købe alle slags varer online. Det er jo ganske interessant. Det mest interessante er dog, at det i vores e-handelsanalyses konkluderes, at 12 % af forbrugerne foretrækker at købe alle slags varer online. Det gælder alt fra rejser til biler og fra sko til dagligvarer.”
Niels Ralund mener, at coronakrisen lærte danskerne, at alt kan handles online, og at dette er en essentiel læring i disse tider, hvor der ellers er en generel ombremsning i handlen.
“Jeg tror, at mange under coronaen oplevede, at det er nemt og bekvemt at handle online, og at udvalget er mindst lige så stort som i de fysiske butikker. Når man først har erfaret det, så dropper man ikke nettet igen,” siger han.
Blandt grundene til at danskerne, trods en opbremsning, fortsat handler meget online, er, at det er nemt og bekvemt, og at man her oftere finder bedre tilbud, end man kan i de fysiske butikker. Dette skyldes blandt andet, de langt lavere omkostninger, der er forbundet med e-handel, der ikke er afhængige af dyre lokationer, personale og meget andet.
Deri ligger også grunden til at Niels Ralund mener, at e-handlen går en lys fremtid i møde.
“Sammenligner vi tiden før corona, så er der er stadig fin vækst. Derfor er jeg ikke i tvivl; coronakrisen satte turbo på e-handlen og vil have langvarig betydning for dansk erhvervsliv.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk