Ifølge fredagens rapporter fra netbutikkerne, tegner årets Black Friday til at blive bedre end sidste år – og det glæder ikke mindst e-handelsdirektør Niels Ralund i Dansk Erhverv.
Black Friday er nu en saga blot, og vi venter bare på at få opgjort, hvordan handlen blev ude i de fysiske butikker og på nettet.
De umiddelbare rapporter fra fredagens handel, tyder dog på, at dagen gik godt – og ikke mindst bedre end sidste år.
”Vi skal ikke klage, da vi nu lægger pænt over salget sidste år, både online og i de fysiske butikker. Vores strategi om at sprede kampagnerne over flere dage i Black Week har skabt en stabil strøm af efterspørgsel. Vi vælger at fokusere på Black Week og Black Friday som de centrale dage, da vores erfaring viser, at mange kunder stadig afventer de største tilbud til selve Black Friday,” siger Nicolai Lind Jørgensen, Head of E-commerce hos Bog og Ide.
Et andet sted at resultatet af årets store handelsdag, er i MobilePays transaktioner, og også her viser tallene, at dagen har budt på ekstra mange handler. Antallet af transaktioner og handelsvolumen hos MobilePay lå fredag kl. 12 betydeligt højere end sidste år. Handlen var høj allerede i de tidlige morgentimer og toppede klokken 8:00
”Hos MobilePay har vi igennem en del år noteret os en stor stigning i antallet af transaktioner i Black Week. Det hænger dels sammen med, at MobilePay er blevet en mere populær betalingsform, især på nettet, at nethandel generelt er steget – men også, at Black Friday og Black Week er blevet et større fænomen. Det gælder også i år, hvor tendensen med at handlen er spredt ud over hele ugen er stærkere end før,” siger Casper Højgaard, der er chef for e-handel hos MobilePay.
Og spørger man e-handelsdirektør Niels Ralund i Dansk Erhverv, så er det på alle måder godt nyt for netbutikker, at der er kommet så god gang i handlen – for 2024 har indtil videre ikke været et år, der går over i historiebøgerne.
”Efter et lidt trøstesløst år set gennem detailhandlens briller, så er meldingerne om denne Black Friday – trods navnet – et dejligt lyspunkt, der forhåbentlig er startskuddet for en stigende købelyst hos forbrugerne.”