Det tredje afsnit af podcastserien M&A Guiden fra MarketConnect, som er lavet i samarbejde med rådgivervirksomheden Nordic M&A, er netop udkommet. I denne episode får lytterne et eksklusivt indblik i salgsprocessen bag en af Danmarks største leverandører af sundhedsforsikringer, Dansk Sundhedssikring.
Afsnittet stiller skarpt på de strategiske overvejelser, beslutninger og udfordringer, der førte til, at selskabet blev solgt til den britiske kapitalfond Anacap.
Vækstrejse og de nødvendige beslutninger
Kent Jensen, adm. direktør i Dansk Sundhedssikring, giver i episoden et indblik i de ledelsesmæssige beslutninger, der sikrede virksomhedens vækst og forberedelse til salg.
“Da ejerne besluttede at sætte virksomheden til salg, var mit umiddelbare fokus at styrke organisationen bl.a. med ansættelsen en ny tung CFO med PE-kompetence. Min holdning var at dette var helt nødvendigt for at kunne håndtere køberdialogen og gøre virksomheden klar til næste skridt.”
Desuden fortæller Kent Jensen om overgangen fra ejerledelse til en mere professionel ledelse, som var afgørende for at sikre en glidende overgang til de nye ejere:
“Jeg så det som en spændende mulighed for at bruge min erfaring til at hjælpe virksomheden med at skalere videre. Det var vigtigt at sikre, at vi fortsatte den stærke kultur, selvom vi gik fra et ejerledet setup til et professionelt ejerskab.”
Intens konkurrence blandt købere
Anders W. Eriknauer, Managing Partner i Nordic M&A, beskriver den store interesse fra både strategiske købere og kapitalfonde under salgsprocessen:
“Der opstod en interessant dynamik mellem de strategiske købere og kapitalfondene. De strategiske købere havde store synergier ved at købe selskabet og kunne integrere det direkte i deres eksisterende platforme, mens kapitalfondene så potentialet i at konvertere det til et rigtigt forsikringsselskab. Denne konkurrence pressede prisen og vilkårene op.”
Afsøgning af markedet og internationale interesser
Peter Rønde Jakobsen, Partner i Nordic M&A, fortæller om den strategiske afsøgning af markedet og valget af Anacap som den rette partner:
“Det stod hurtigt klart for os, at vi skulle kigge mod UK, hvor kapitalfonde havde erfaring med at konvertere MGA-strukturer til forsikringsselskaber. Vi gennemførte flere ture til London og mødtes med en række potentielle købere. Processen viste os, at Anacap var den rette partner, da de forstod potentialet i virksomheden og havde viljen til at investere i dens videre udvikling.”
Lyt også med her
M&A Guiden giver en dybdegående forståelse af, hvordan M&A-processer fungerer, og hvad der kræves for at gennemføre dem succesfuldt. Afsnittet er produceret af MarketConnect i samarbejde med rådgivervirksomheden Nordic M&A og er tilgængelig på Apple Podcast og Spotify fra i dag.