Manglen på de rette it-kompetencer er stadig det, der fylder mest for it-branche, når de kigger i krystalkuglen. Men også den geopolitiske uro spiller en stor rolle for it-branchens vækstmuligheder. Det viser helt nye tal fra IT-Branchen.
Mangel på it-kompetencer er den største barriere for vækst i danske it-virksomheder. Over halvdelen (52 procent) peger på det som deres største udfordring. Samtidig har 33 procent har helt opgivet at besætte stillinger, mens 40 procent har måttet ty til outsourcing.
Kompetencemanglen går direkte ud over forretningen: 39 procent har udskudt innovation og udvikling, og knap hver femte (19 procent) har måttet sige nej til opgaver, de ikke havde kapacitet til at løse.
”Der er gang i hjulene, men vi kunne potentielt få gang i endnu mere. For selvom nogle virksomheder holder igen med deres it-investeringer pga. den geopolitiske usikkerhed, så er der stadig flere opgaver til branchen, end der er hoveder og hænder til at løse dem. Så det er en kæmpe udfordring, der ikke bare hæmmer muligheden for vækst i vores branche, men som også er med til at stoppe erhvervslivets og det offentliges digitale potentiale,” siger Natasha Friis Saxberg, CEO i IT-Branchen.
Geopolitik fylder meget
Geopolitisk uro er en ny og markant vækstbarriere for it-virksomheder. 42 procent oplever tilbageholdenhed som følge heraf, hvilket gør det til den næststørste væksthæmmer i 2025.
Samtidig vokser problemet med adgang til kapital. I år peger 25 procent på kapitalmangel som en barriere – en stigning fra 24 procent i 2024 og 20 procent i 2023.
”De lysegrønne dage, hvor ordrerne bare fløj ind, og hvor man nemt kunne få adgang til især udenlandsk kapital, hvis man havde behov for at vokse, er slut. Nu skal du vise, at du kan sælge dine varer i et meget konkurrencepræget marked og levere sorte tal på bundlinjen, hvis du vil lykkes med dine vækstambitioner og få adgang til investorernes penge,” siger Natasha Friis Saxberg.
Ser man på de største trusler de næste 12 måneder, tegner der sig et tydeligt billede. For 37 procent af virksomhederne føler sig i høj grad udsat for cybertrusler, mens 32 procent peger på makroøkonomisk usikkerhed, og 31 procent ser geopolitiske konflikter som en væsentlig risiko.
Ifølge Natasha Friis Saxberg er der ingen tvivl om, at de geopolitiske udfordringer er noget, der skal tages alvorligt på direktionsgangene.
“For hvad er ens plan, hvis virksomhedens digitale infrastruktur bliver lammet, hvis ens eksportmarkeder indfører høje toldsatser, eller hvis konflikterne mellem lande betyder højere omkostninger eller mere usikre leverancer?”

