Med lange leveringstider, mangel på mikrochips og rekordhøj inflation når presset på bilbranchen nye højder. Det giver store udfordringer for producenterne og forhandlerne.
“Det er voldsomt store udfordringer, autobranchen står overfor. Til sammen har Coronapandemien, siden manglen på mikrochips og nu krigen i Ukraine påvirket salget negativt og ført til meget lange leveringstider på biler, hvilket tester både kundernes og forhandlernes tålmodighed,” siger Gitte Seeberg, der er administrerende direktør i AutoBranchen Danmark.
Bilbranchen befinder sig i en nærmest perfekt storm af problemer. Krigen i Ukraine giver stor mangel på microchips, coronanedlukninger i Kina sætter produktionen af nye biler på stand-by, og inflationen, prisstigninger og lange leveringstider er med til at sænke forbrugernes købelyst.
I juni måned blev der indregistreret hele 27 procent færre nye personbiler end samme måned sidste år.
“Et bilmarked præget af usikkerhed betyder stigende priser og stiller høje krav til nytænkning i hele branchen,” siger Gitte Seeberg.
Brugte biler giver muligheder
Nielsen Car Group, en af landets største bilkoncerner, der bl.a. har bilhusene Bjarne Nielsen, Bilernes Hus og leasingselskabet LEASING DK under sin paraply, regner med at såvel de dyre priser og lange leveringstider vil fortsætte et godt stykke ind i fremtiden.
“Stigende priser er én ting. Noget andet er leveringstid. Som det er nu kender vi ikke leveringstiden på nye biler, og det gør producenterne heller ikke. Det hele afhænger af forsyningskæderne,” siger Bjarne Nielsen, direktør i Nielsen Car Group.
Han taler videre om et ganske ustabilt bilmarked, hvor flere producenter fjerner deres prislister, fordi de simpelthen ikke ved, hvornår og til hvilken pris de kan købe dele til at producere af.
Den lange ventetid og store efterspørgsel på nye biler har også forplantet sig i brugtvognsmarkedet, hvor især priserne på de nyere brugte biler i øjeblikket presses hastigt i vejret. Samtidig er interessen for især plug-in hybrid- og elbiler for alvor eksploderet.
“Det er en træls situation for de kunder, der havde tænkt sig at gå ud og vælge en ny bil, og det ser desværre ud til at fortsætte. Til gengæld får man tilsvarende en rigtig flot pris, når ens brugte bil skal sælges, og vælger man at købe en nyere brugtbil, så får man ofte mere for pengene og den store udstyrspakke, som altså volder problemer på mange af de nyproducerede biler,” siger Bjarne Nielsen, der netop nu satser på at opkøbe brugte biler over hele Europa.

