Lovgivningen efterlader de små designere i stikken. De seneste år har vi set en række højtprofilerede sager om kopi af designs i Danmark, og spørger man Morten Rosenmeier, der er professor i ophavsret ved Københavns Universitet, skræmmer lovgivningen ikke kopisterne væk – tværtimod.
Mange husker nok sagen om sundhedseksperten Christian Bitz, der blev dømt af flere omgang for at kopiere designeren Kasper Würtz. Sagen var bare én i en efterhånden lang række af sager, der omhandler ulovlig kopiering af danske designs, og de mange sager er til skade for både selvstændige og små designvirskomheder, der må se, at deres designs sælges billigt i en andens navn.
“Som det er nu, så kan det i vidt omfang betale sig at krænke andres designrettigheder. Den økonomiske erstatning, man kan blive vedkendt for at have fået kopieret sine designs, er udmålt fra, hvad man selv menes at have tabt i omsætning, men det står ikke nødvendigvis mål med, hvad den anden part har tjent. Så det med, at forbrydelse ikke betaler sig, det gælder ikke helt på designområdet,” siger Morten Rosenmeier, professor i ophavsret ved Københans Universitet.
Han fortæller videre, at især varegrupper som f.eks. service, tøj, møbler og bestik ofte bliver kopieret. Dermed er der også tale om varegrupper, hvor hvert design i forvejen ligger tæt op ad andre, og netop derfor mener Morten Rosenmeier også, at man som designer må være indstillet på, at man bevæger sig ind på et område, hvor utilsigtet kopiering af designs kan være et vilkår.
“Det er jeg sikker på. Det er meget få designere, tror jeg, som laver et succesfuldt design, som ikke i en eller anden grad er udsat for efterligning.”



