De cyberkriminelle har oprustet gennem de seneste år, og det mærkes i de uheldige virksomheder, der rammes af angreb. Medianprisen pr. ransomware-angreb er således fordoblet i løbet af de seneste to år, viser ny rapport fra Verizon.
Åbner man de forkerte mails eller trykker på de forkerte links, kan det gå hen at blive en dyr affære for virksomheden. Faren for at dette vil ske, er stigende, som følg af den oprustning, mange cyberkriminelle har gennemgået de seneste år, hvor især Ruslands invasion af Ukraine har sat gang i udviklingen.
Har de cyberkriminelle held med deres angreb, kan det gå hen og blive en dyr fornøjelse for den ramte virksomhed. Medianprisen pr. ransomware-angreb er fordoblet i løbet af de seneste to år, hvor 95 procent af tilfældene førte til økonomiske tab på mellem 1 million og 2,25 millioner amerikanske-dollars. I 2023 var antallet af ransomware-angreb større end de foregående fem år tilsammen.
Èn af de mest brugte metoder til at trænge igennem virksomhedernes forsvarsværker, er ved såkaldt social engineering, hvor en hacker overbeviser brugeren til at klikke på et ondsindet link eller vedhæftet fil.
“Den øverste ledelse repræsenterer en voksende sikkerhedstrussel for mange organisationer. Selv om de har adgang til en virksomheds mest følsomme oplysninger, er de ofte blandt de mindst beskyttede, da mange virksomheder undtager dem fra sikkerhedsprocedurerne. Med væksten af stadigt mere avancerede tilfælde af social engineering bør virksomhederne styrke beskyttelsen af deres senior-ledelse nu for at undgå dyre angreb på deres systemer,” siger Chris Novak, Managing Director of Cybersecurity Consulting hos Verizon Business.
Rapporten viser samtidig, at 97 % af alle angreb er motiveret af økonomisk gevinst, mens bare 3 % bunder i spionage. Median-beløbet, der bliver stjålet som følge af såkaldte BEC’er (hvor de kriminelle udgiver sig for at være virksomhedskolleger), er i løbet af de sidste par år steget til 50.000 US-dollars.
“Globalt fortsætter de cyber-kriminelle deres ubarmhjertige bestræbelser på at erhverve følsomme forbruger- og virksomhedsdata. Indtægterne herfra udgør et svimlende beløb, hvad både virksomhedernes ledelse og bestyrelser er helt opmærksomme på,” siger Craig Robinson, Research Vice President hos IDC.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk