Der var sparetider mange steder i julen sidste år, da inflation og generel økonomisk usikkerhed holdt sit indtog. I 2023 har den økonomiske usikkerhed holdt ved, men julehandlen ser ud til at blive et længe ventet lyspunkt for detailhandlen.
Har du shoppet alle dine julegaver til årets Black Month, eller mangler du stadig at handle langt det meste ude i de fysiske butikker eller i netbutikkerne?
Mange af os mangler stadig en del af vores juleindkøb, og det er godt nyt for de danske netbutikker og resten af den detailhandel, hvor omsætningen mange steder har været på den skuffende side i løbet af året.
En ny prognose fra Dansk Erhverv, at detailsalget i juleperioden 2023 vil runde 91 mia. kr.
”Det er dejligt, at det ser ud til, at danskernes julehumør er vendt tilbage, og de dermed har lyst til at handle i julemånederne. Sidste år var stemningen og købelysten noget præget af høje energipriser, høj inflation og krisestemning, men heldigvis tegner det til at blive anderledes i år, og det er godt for de danske butikker og danskernes ønskelister forhåbentlig,” siger Henrik Hyltoft, vicedirektør i Dansk Erhverv.
For mens den inflation, der gjorde sidste års julehandlen til en skuffende en af slagsen, har lagt sig igen, og i oktober på bare 0,1 procent, så har danskerne generelt fået en del af købelysten tilbage. Det sås også ved årets Black Friday, hvor omsætningen generelt set var på niveau med sidste år.
Den lavere inflation skyldes i høj grad lavere energipriser, men man kan nu også begynde at se mere afdæmpede prisstigninger generelt.
“Generelt er det godt for julehandlen, at danskerne oplever tryghed omkring deres økonomi. Der er mere ro på i år, priserne stiger ikke så voldsomt, og der er kommet lidt mere i lønposen hos mange danskere og beskæftigelsen er høj. Det vil formentlig have en positiv effekt på julehandlen i år, og det kan vi som erhvervsorganisation kun glæde os over, for set med butikkernes øjne, så var julen sidste år ikke noget at råbe hurra for,” siger Henrik Hyltoft.