En betalingsfrist på 90 dage er langt fra usædvanligt, når landets større virksomheder skal afregne med mindre leverandører. Det vil man lave om på hos SMVdanmark.
Umiddelbart kan det være meget godt for en mindre eller mellemstor dansk virksomhed at blive eksempelvis leverandør til en af landets større virksomheder – men der kan også alvorlige problemer forbundet med dette.
Ifølge Jakob Brandt, adm. direktør i SMVdanmark, er det nemlig langt fra usædvanligt, at større virksomheder kræver betalingsfrister på helt op til 90 dage, når der skal afregnes for varer eller services.
“Når betalingsfristen hedder 90 dage plus løbende måned, så skal den lille virksomhed betale løn til sine medarbejdere, materialer, husleje, el og varme, OG i en række tilfælde betale moms til staten, før den modtager pengene for den opgave, den har udført. Hvis man ikke kan se, at der er noget galt i dette, så har man virkelig brug for et praktikophold i den virkelige verden – og opleve hverdagen er i en mindre virksomhed,” skriver han på LinkedIn.
Det kan med andre ord ende med at blive en dyr og blandet fornøjelse for landets mindre virksomheder, at udfører opgaver hos de større – og det vil man meget gerne have lavet om på hos SMVdanmark. Det såkaldte ‘Kodeks for god betalingsskik blandt virksomheder i Danmark‘ kom til verden i 2022 under daværende erhvervsminister, Simon Kollerup, og kodekset skulle “styrke en sund betalingskultur blandt danske virksomheder.”
Organisationerne bag kodekset var: Dansk Industri (DI), Dansk Erhverv (DE), Danske Maritime, Danske Rederier, Dansk Iværksætterforening, Finans og Leasing, FSR, Forsikring & Pension, HORESTA, L&F, Lederne, LIF og SMVdanmark – men ifølge Jakob Brandt, har viljen til at leve op til det kodeks, de selv var med til at sætte verden, ikke været til stede hos en række af organisationerne.
“Det såkaldte “kodeks for god betalingsskik” viser med alt tydelighed, at på trods af DI og Dansk Erhvervs løfter om at få deres store medlemsvirksomheder til at bakke op, så er der ingen af de store virksomheder, der har tilsluttet sig. Faktisk er der kun 25 virksomheder, der har tilmeldt sig kodekset – Alle SMV’er. Desværre er det blevet præcis, som jeg forudsagde for 2 år siden – et flop og en syltekrukke. Men så har de store virksomheder vundet tid igen uden politisk handling.”