At skaffe funding til sin nystartede virksomhed kan være en lang og sej kamp, og for de virksomheder, der ikke har en grøn profil, eller tænker den grønne omstilling ind i deres koncept, kan kampen være ekstra lang. Langt flere investorer ønsker nemlig at sætte penge i grønne initiativer, mens de vælger andre fra.
”Der er en meget væsentlig interesse fra investorer – over en bred kam – for at investere i virksomheder, der accelererer grøn omstilling og har fokus på bæredygtighed. Det gælder også for startups,” siger adm. direktør Michael Zöllner fra Danmarks Grønne Investeringsfond, en selvstændig statslig lånefond, der har til formål at medfinansiere investeringer, som fremmer en grøn omstilling af det danske samfund.
Vi har i dag over 100 projekter liggende, hvoraf en stor del er startups, enten i form af et nyt innovativt produkt, eller startups byggende på en cirkulær forretningsmodel
Michael Zöllner
Han er ikke i tvivl om, at den grønne omstilling og en stærk grøn profil kan være afgørende for de unge virksomheder, der søger funding og investorer til at drive virksomheden fremad. Skinner initiativer omkring klima, miljø og bæredygtighed ikke igennem i virksomhedens koncept, så vil visse investorer trække følehornene til sig.
For mange investorer vil det i sidste ende være et spørgsmål om, hvorvidt investeringen er bæredygtig over længere tid.
”Jeg vurderer, at der vil være virksomheder, som risikerer afslag på kreditudvidelser, såfremt deres forretningsmodel konflikter med den grønne omstilling, mens andre tilsvarende vil blive endnu mere attraktive at samarbejde med. Det handler i bund og grund om, at virksomheden skal være relevant i fremtiden, og hvis en virksomhed ikke har en agenda, der understøtter grøn omstilling og transformation, så er der risiko for, at virksomheden mister relevans på sigt. Det er uanset om det er en startup eller en etableret virksomhed.”
Startups har flere fordele
Den grønne omstilling, og den meget store interesse for grønne teknologier og grøn nytænkning, favoriserer på sin vis startups, mener Michael Zöllner, der samtidig mener, at de små og unge virksomheder har en naturlig manøvredygtighed over for markedet, hvor efterspørgslen på nye grønne produkter eller services kan skifte meget hurtigt.
”Startups har den fordel, at de fra starten kan bygge deres forretningsmodel op om grøn omstilling og bæredygtighed. Det gælder eksempelvis for den mere grundlæggende etablering af virksomhedens værdikæde og valg af leverandører. Det er et område, som kan volde mere etablerede virksomheder nogle vanskeligheder.”
Og de grønne startups og grønne forretningsinitiativer går ifølge Michael Zöllner en lys fremtid i møde, i takt med at forbrugernes fokus på i stigende grad at vælge det grønne alternativ, vinder stadigt mere frem både hos private og virksomheder. Emner som bæredygtighed og cirkularitet er de seneste år blevet stadigt vigtigere emner, og det afspejles i de projekter, man arbejder med i Danmarks Grønne Investeringsfond.
”Vi har i dag over 100 projekter liggende, hvoraf en stor del er startups, enten i form af et nyt innovativt produkt, eller startups byggende på en cirkulær forretningsmodel, hvor man formår at bruge de krævede ressourcer mere effektivt og dermed grønt.”

