De Danske Bilimportører fastslog sidste år, at svindlen med import af brugte biler formentlig nåede et omfang på omkring en milliard kroner. En stor overdrivelse, mener Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
I 2018 og 2019 blev der hvert år brugtimporteret under 6.000 nyere brugte biler, men det tal er de seneste år steget til over 20.000 biler årligt, og ifølge De Danske Bilimportører kan denne trafik være forstærket af svindel med afgift og fejlagtige indberetninger.
Det afdækkede TV2 i november sidste år, og det fik Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører til at råbe vagt i gevær, da svindlen ifølge ham løb op i en milliard kroner.
“Vi kan ikke leve med, at der systematisk kan være svindlet og lavet forkerte indberetninger i forhold til uautoriserede brugtimportøreres registreringsafgift. Staten kan være gået glip af meget store beløb, og der er sket ulige konkurrence i markedet,” udtalte han dengang i en pressemeddelelse.
Siden har han dog erkendt, at der var tale om en overdrivelse.
Men spørger man Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, så er bilimportørernes egen tilgang til de såkaldte listepriser en del af problemet, og det kunne afhjælpes ved at lægge listepriserne frem og gøre dem tilgængelige, hvilket de ikke er i dag, så afgifterne nemmere kan beregnes.
“I dag er de listepriser ikke tilgængelige for de bilforhandlere, der skal beregne afgiften, når biler importeres til landet. Bilimportørerne holder priserne tæt til kroppen, og forhandlerne skal med andre ord skyde i tågen, hvilket er helt uacceptabelt, hvis man går op i at den rigtige afgift beregnes,” skriver hun på LinkedIn.
Hun mener, at bilimportørerne dermed selv blokere for den løsning på problemet, de efterlyser.
“Importørerne siger, at de er imod svindel, men hvorfor vil de så ikke lægge listepriserne frem, som er det bedste middel til at undgå svindel? Måske fordi det i stedet handler om at pleje egne interesser og sælge nye biler i stedet for, at andre importerer brugte biler? Det kan vi kun gisne om. Men det klinger i hvert fald hult, når nu man sidder med meget af løsningen selv.”