Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, retter på LinkedIn et angreb mod De Danske Bilimportører for ikke at ville lægge de såkaldte listepriser (også kaldet standardpriser) frem. Men ifølge Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, har hun misforstået, hvad listepriserne er.
I et indlæg på LinkedIn angriber adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, De Danske Bilimportører for at ikke at ville lægge de såkaldte listepriser frem, så evt. svindel kan kommes til livs i den danske autobranche.
Angrebet kommer som følge af, at Bilimportørerne sidste år mente, at svindel med brugtimporterede biler løb op i en milliard kroner – en påstand, der siden er blevet skudt ned, men påstanden fik i går Gitte Seeberg til at skrive på LinkedIn.
“Importørerne siger, at de er imod svindel, men hvorfor vil de så ikke lægge listepriserne frem, som er det bedste middel til at undgå svindel? Måske fordi det i stedet handler om at pleje egne interesser og sælge nye biler i stedet for, at andre importerer brugte biler? Det kan vi kun gisne om. Men det klinger i hvert fald hult, når nu man sidder med meget af løsningen selv.”
Men den anklage giver Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører, ikke meget for. Han mener tværtimod, at Gitte Seeberg må have misforstået, hvad standardpriser er.
“Det er altså ikke sådan, at vi sidder med al prisdata. De data har vi overhovedet ikke. Jeg ved ikke helt, hvor hun har den ide fra. Det er data importører indberetter til de rette myndigheder. Derudover er det konkurrencefølsomme data, som man ikke bare centralt kan samle og dele ud af,” siger han.
Han fortæller videre, at det vil være i direkte strid med konkurrenceloven, hvis bilimportørerne lå inde med alle disse data.
Dog lægger Mads Rørvig ikke skjul på, at der er et reelt problem med svindel blandt uautoriserede brugtvognsimportører og fortæller samtidig, at der mere end 1000 tilfælde af svindel på dette område jf. Motorstyrelsens tal. Men han afviser, at bilimportørerne kan lægge al data fra listepriserne frem, da kun myndighederne har al data til rådighed.
“Skal man løse problemet med svindel, skal man vide, hvad prisen på bilen var oprindeligt. Der kunne man gøre sig den ulejlighed at notere, hvad prisen er, når man henter bilen i f.eks. Tyskland. Derudover kan man få et bindende svar fra Skat for ca. 200 kroner, så jeg mener, at det er ret overkommeligt at holde sig inden for lovens rammer.”