Hver anden danske virksomhed i SMV-segmentet digitaliserer ikke finansielle data tilstrækkeligt. Det fører til lavere lønsomhed og mindre udbytte, vurderer flere eksperter inden for området.
Digitaliseringen er de seneste år kommet buldrende ind i mange danske virksomheder, men endnu er ikke alle kommet tilstrækkeligt med på vognen.
Især halter det hos SMV’erne, der sakker bagud på udviklingen, og ikke bruger de teknologier, de har, i tilstrækkeligt omfang. Det mener i hvert fald professor ved CBS, Thomas Plenborg.
“Uden digitalisering af data er det umuligt at lave den nødvendige segmentering af virksomhedens lønsomhed fordelt på kundetyper, markeder og produkter. En nylig dansk undersøgelse dokumenterer, at for få prioriterer og udfører den proces. Dem, der gør det, har en højere lønsomhed,” siger han.
Han mener videre, at dette indikerer, at med en korrekt anvendelse af data efter disse er blevet registreret og digitaliseret, skabes der markant bedre forudsætninger for at tjene gode penge. Samtidig styrkes forudsætningerne for investeringer og det udbytte, som kan tages ud af forretningen.
“Generelt er der stor variation i måden, hvorpå man i SMV-segmentet får registreret og digitaliseret finansielle data, hvor ofte man gør det, og hvordan man efterfølgende bruger data. Jo bedre du som virksomhed er til at få data digitaliseret og efterfølgende anvende disse data til at analysere virksomheden og dens segmenter, jo bedre er du til at styre din virksomhed. Og det smitter positivt af på indtjeningen.”
Retvisende billede
Konsekvenserne ved den manglende digitalisering kan være mange, og kan ramme virksomheden inden for en række forskellige områder, og ikke alle er lige indlysende, når man vælger om man skal eller ikke skal digitalisere sine processer.
Hos danske Crediwire, der tilbyder virksomheder bedre finansielle muligheder, er løbende digitale data et strategisk nøglepunkt, og ifølge Mads Brix, som er CCO i virksomheden, kan manglende digitalisering og dermed den manglende forståelse have betydelige konsekvenser.
“Hvis man som virksomhedsejer ikke har løbende digitale data, er det umuligt at se udfordringerne, før de rammer. Det kan lede til likviditetsproblemer og betyde, at man ikke har tilstrækkelige midler til løbende at dække udgifter til lønninger, moms, regninger og leverandørbetalinger,” siger Mads Brix.
Hos fintech-virksomheden Treyd, som tilbyder danske detailhandlere i eksempelvis elektronik- og modebranchen atbetale leverandørfakturaer up-front for at frigøre kapital, er digitale data ligeledes en meget vigtig del af forretningen. De ser tydeligt, at virksomheder, der er på forkant med at digitalisere deres regnskab, også er dem, der klarer sig bedre økonomisk.
“At arbejde med data i forbindelse med et regnskab i en statisk årsrapport, der for hver dag bliver ældre og ældre, skaber ikke et retvisende billede at en virksomheds finansielle situation. Derfor er muligheden med friske data vigtig for os, når vi skal kreditvurdere vores kunder. Det giver os en økonomisk sikkerhed, og samtidig giver det vores kunder de bedste betingelser i forhold til den service, de efterspørger hos os,” siger Peter Beckman, der er CEO i Treyd.
Bilist med bind for øjnene
Ifølge Mads Brix vil 2024 være året, hvor en stor del af virksomhederne i SMV-segmentet vil være nødsaget til at prioritere de digitale data på grund af den nye bogføringslov.
“Der kommer et skifte nu, hvor virksomheder skal bruge tid og penge på at digitalisere. Vores vurdering er, at der blandt især små og mellemstore virksomheder slet ikke er nok fokus på, hvad de kan få ud af den digitalisering. Der er ingen grund til digitalisering for digitaliseringens skyld. Det afgørende må være, om du får mere viden, så du kan tage bedre beslutninger og bygge en stærkere virksomhed,” siger Mads Brix.
Han mener, at har man ikke overblik over sin forretning, er man som en bilist med bind for øjnene.
“Hvis ikke du har overblik over din forretning, svarer det lidt til at køre bil med bind for øjnene. “Hvornår skal du stoppe? Hvornår skal du dreje? Hvordan ved du, om der er rødt eller grønt? Jo mere du ved, og jo bedre du forstår din virksomhed, des bedre beslutninger kan du tage. Det vil øge dine chancer for succes. Din eneste anden mulighed er at gætte – og det har aldrig været en god forretningsstrategi.”
Han peger til sig på, at der er en lang række andre negative konsekvenser ved ikke at have styr på digitaliseringen og løbende indsigt i sin virksomhed. Her fremhæver han først og fremmst lav lønsomhed, reduceret investeringsgrad, mindre udbytte og manglende adgang til likviditet.