Omsætningen faldt en smule i dansk e-handel i første halvår 2023 og landede på 90, 4 mia. kr. Samtidig viser ny undersøgelse fra Dansk Industri, at danske virskomheder har svært ved at få besat ledige stillinger med eksperter i e-handel.
Danskernes økonomi har været presset gennem det seneste år, inflationen har spillet en stor rolle i manges lyst til at bruge penge, og den lurende recession har ikke gjort det meget bedre.
Alt dette har kunne aflæses i omsætningen hos den danske e-handel, der ifølge Dansk Erhvervs E-handelsanalyse tager et lille dyk i første halvår af 2023.
”Det gør ondt i hjertet, for jeg ved jo, at der bag tallene er en masse hårdtarbejdende e-handlere, der kigger nervøst på bundlinjen. Det gælder på stort set alle parametre, og det betyder, at virksomhederne virkelig skal kæmpe for at lande sorte tal. Det står i skærende kontrast til både tiden før, men især under coronakrisen, hvor e-handlen jo eksploderede,” siger Niels Ralund, Dansk Erhvervs e-handelsdirektør.
Udfordringer
Omsætningen er dog ikke det eneste problem, der lurer for den danske e-handel. for andelen af danske virksomheder med e-handel faldet i de seneste par år. I samme periode har erhvervslivet i resten af Europa skruet op for handlen på nettet. Det viser nye tal fra Eurostat.
“Det er en rigtig skidt udvikling. Al handel er stærkt på vej til at blive digitaliseret og den teknologiske udvikling med kunstig intelligens kommer til at sætte endnu mere turbo på den udvikling. Det er her, de store vækstmuligheder er. Hvis ikke danske virksomheder griber mulighederne, så er det konkurrenterne, der gør det – for næsen af os,” siger chef for e-commerce i DI og branchedirektør Jacob Kjeldsen, DI Handel.
Årsagerne til tilbagegangen er bl.a., at virksomhederne har svært ved at skaffe de nødvendige medarbejdere med ekspertise i e-handel. Det kan ende med at betyde, at vi som forbrugere i stigende grad vil blive draget mod udenlandske netbutikker, hvor vi allerede i dag lægger en meget stor del af de penge, vi bruger online.
En ny undersøgelse fra DI viser, at op mod hver femte virksomhed har ubesatte stillinger indenfor e-commerce.
“Det er simpelthen for svært at finde medarbejdere, der er specialiseret i e-handel, og derfor foreslår vi, at der oprettes en ny uddannelse inden for e-commerce f.eks. på erhvervsakademierne. Det er meget sigende for problemet, at danske virksomheder selv tager affære og f.eks opretter deres eget akademi i e-commerce,” siger Jacob Kjeldsen.
Flere vil handle mere online
Udfordringen med manglende arbejdskraft kommer på et dårligt tidspunkt, da et flertal af danskerne ifølge E-handelsanalysen vil gøre endnu flere af deres indkøb på nettet. I analysen svarer 18 procent af børnefamilierne, at de vil handle mere online det kommende år, mens kun 9 procent vil skrue ned.
Ser vi på de unge, vil 22 procent handle mere, mens 95 procent at midaldrende og pensionister enten vil handle leige så meget eller mere.
”Hvis vi samtidig har set en top for både inflation og renter, og kan se frem mod en stigning i privatforbruget, som mange prognoser peger på, så kan vi også tro på, at væksten snart vender tilbage til e-handlen,” siger Niels Ralund.
E-handlen er i hastig udvikling verden over. I en ny rapport om fremtidens job forudser World Economic Forum, at andelen af virksomheder med e-handel globalt om fem år kommer op på 75 procent. I 2022 var andelen af danske virksomheder, der satser på e-commerce, oppe på 56 procent – et tal der har stået nærmest stille siden 2020. Danmark risikerer altså at blive hægtet af den udvikling.
“5 år er ikke lang tid, og der er altså et godt stykke op til 75 procent. Set med mine øjne, er det vores ældgamle tradition som handelsnation, der er på spil her. Andre lande rykker, både med e-handel og med eksport via nettet. I Danmark rykker det ikke, og slet ikke når vi ser på eksport via nettet. Danmark har et pænt stort underskud på e-handelsbalancen,” siger Jacob Kjeldsen.