Black Friday er fortid i Silvan og bliver for tredje år i træk erstattet med Green Weekend, hvor fem procent af virksomhedens omsætning går ubeskåret til organisationen Plant et Træ.
Mindre forbrug og mere grønt.
Sådan cirka kan man opsummere Silvans initiativ om at droppe årets ellers største forbrugerhøjtid, Black Friday, til fordel for den mere jordnære ambition om at plante flere træer.
Først valgte man i 2020 at droppe tilbudsaviserne på tryk, hvilket har sparet rundt regnet 134.000 kilometer papir. Samme år valgte man at droppe Black Friday, og erstatte forbrugerhøjtiden med den såkaldte Green Weekend, hvor man i stedet planter træer, og man har indtil nu bidraget med 23.500 træer til skovrejsning, samt træer til etablering af frugtplantager i 54 børnehaver.
Som et resultat af initiativet, har Plant et Træ i de to foregående år modtaget over 1,4 millioner kroner fra Silvan. I 2020 gik donationen til at skabe frugtplantager i 54 børnehaver, og sidste år til skovrejsning med cirka 23.500 nye træer.
“Vi er stolte af samarbejdet med Plant et Træ. Det er fantastisk at støtte missionen om at hjælpe børn med at finde glæde i naturen ved at plante træer. Green Weekend har de seneste to år været en succes, og vi glæder os til at fortsætte samarbejdet og give et bidrag til naturen endnu en gang,” siger Rasmus Kjærgaard, CSO i Silvan.
Partnerskabet med Plant et Træ udspringer først og fremmest af et ønske om at bidrage til en grønnere fremtid for de kommende generationer. Dette matcher Plant et Træs mål om, at alle børn skal opleve at plante træer og se dem gro. Derudover er der også et øget fokus på at gøre Silvan til en mere bæredygtig forretning.
“I Silvan er vi bevidste om at tage et bæredygtigt ansvar. Vi gennemgår konstant vores drift og sortiment og flytter grænserne for, hvad der kan lade sig gøre i vores branche. Derfor droppede vi tilbudsaviserne og har erstattet Black Friday med Green Weekend,” siger Klaus Dolmer, CEO i Silvan.

