Det skal være lige så let at få et høreapparat, som det er at få et par briller. Det mener iværksætter Rasmus Bertelsen Planck, der netop har hentet en millioninvestering hjem. Målet er at rulle det unikke koncept ud i hele landet.
Vi skal blive vant til en ny form for oplevelse, når vi skal handle briller og høreapparater. Iværksætteren Rasmus Bertelsen Planck er derfor klar med sit nye koncept 2Ø, der skal rulles ud over hele landet i løbet af de kommende seks til syv år.
Frem for den klassiske brillebutik, skal stemningen i de nye butikker bære præg af afdæmpet jazz, bobler i et højstilket glas og en gennemgående hyggelig stemning. Målet er at aftabuisere behovet for høreapparater, fortæller manden bag, der har næsten tyve års erfaring fra brillebranchen.
“Indtil nu er vi lykkedes med at aftabuisere behovet for briller, men det er stadig enormt tabubelagt, at vores hørelse også helt naturligt ændrer sig med alderen,” siger Rasmus Bertelsen Planck, der har været i optikerbranchen siden 1993, hvor alting så en del anderledes ud.
Da han startede i brillebranchen, blev man i butikkerne mødt af overlægelignende optikere i hvide kitler.
“Men så kom designerbrillerne, og tågen lettede fra optikerforretningerne. I stedet blev det til en fashionbutik, og det er kun godt, for det har gjort det lettere at få folk til at tage sig af deres øjne. Og nu bør det være ørenes tur,” siger Rasmus Bertelsen Planck og han tilføjer:
“Høreapparater har gennemgået en ekstremt stor udvikling de seneste fem til ti år. De er gået fra at være store snegle, der sad både indeni og udenpå øret til i dag at være helt ned til størrelsen af en peanut. Vi vil gøre det lige så let at få hjælp til hørelsen som til synet.”
En femtedel høreapparater
Den første 2Ø-butik åbnede i maj måned i Holbæk, og her er opstarten gået forrygende både for det til ører og til øjne. Succesen har været med til at hive investorkronerne hjem, forklarer Rasmus Bertelsen Planck:
“Vi har haft en fantastisk start og fulgt budgetterne til punkt og prikke de første fire måneder i Holbæk, hvor en femtedel af omsætningen har været på høreapparater. Det vidner om, at der er en stor efterspørgsel, især når man ser på den økonomi, vi alle sammen befinder os i,” siger Rasmus Berthelsen Planck og fortsætter:
“Det ser ud til, at konceptet holder, når vi allerede nu har succes med at sælge høreapparater og briller i den samme forretning.”
For at nå den ambitiøse målsætning om 25 forretninger inden syv år er ekspansionen allerede skudt i gang med åbningen af forretning nummer to umiddelbart efter årsskiftet, samt endnu en forretning inden maj 2023.