Mangel på arbejdskraft er et stort problem i mange danske brancher og virksomheder, hvilket kan give store udfordringer for de medarbejdere, der presses på tiden og kvaliteten af deres arbejde, mener erhvervspsykolog.
Der er mangel på sygeplejersker, IT-medarbejdere og faglærte; kort sagt, der er mangel på lidt af det hele på det danske arbejdsmarked, og det sætter både virksomheder og medarbejdere i en presset situation mange steder.
En ny undersøgelse, som Epinion har udarbejdet for Dansk Arbejdsgiverforening, viser, at seks ud af ti beskæftigede oplever travlhed på grund af manglende medarbejdere. Samtidig svarer over 40 procent, at de føler sig stressede, og ligeså mange oplyser, at de arbejder mere, end de normalt ville gøre.
“Det er helt klart en stressfaktor for mange, at de har for få kolleger til at udføre arbejdet. Deadlines og opgavemængden ændrer sig typisk ikke af, at man er syv mand, når man burde være ti, så er der mange, der skal løbe stærkere i det daglige,” siger erhvervspsykolog Ditte Darko.
Moralsk stress
Når der er færre medarbejdere på arbejdspladsen, end ideelt set ønskes, oplever mange, at der bliver mere travlhed i hverdagen, mere overarbejde, og at kvaliteten af det daglige arbejde forringes.
Faktisk svarer 25 procent af de adspurgte i undersøgelsen, at de må levere dårligere produkter eller services som følge af medarbejdermangel. Ifølge Ditte Darko kan dette være særdeles skadeligt for arbejdsmoralen.
“Jeg tror, at den enkeltes arbejdsmoral og tilfredshed især kan dale, når man føler, at man går på kompromis med sin faglighed. Den slags kan føre til moralsk stress, hvor man konstant føler, at man ikke udfører sit arbejde så godt, som man ønsker, og som man føler, man har evnerne til.”
Den moralske stress opstår ifølge Ditte Darko netop, når man ikke føler, at ens evner og kompetencer har tilstrækkeligt med plads til at udfolde sig.
“Det rammer os på den faglige stolthed, uanset om vi er IT-folk eller sygeplejersker, og det kan være svært at håndtere over længere tid.”
Samtidig mener Ditte Darko, at der er klare forskelle på, hvordan manglen på arbejdskraft manifesterer sig i det daglige, og dermed også, i hvilken grad den påvirker medarbejderne.
“Ved vi, at problemerne er ovre om et par måneder, kan vi bedre overskue arbejdspresset, end hvis der ingen tidshorisont er. De fleste er indstillet på at give den en skalle i kortere perioder, men den loyalitet, vi føler for vores arbejdsplads eller erhverv, kan også drænes. Mange vil derfor i sidste ende begynde at søge nye job et andet sted.”