Danske webshops er i hård kamp med både hinanden og udlandet, når der skal sælges varer og skabes vækst. Det får mange til at søge mod affiliate marketing, der via de rette medier og kanaler kan løfte omsætningen og omverdenens kendskab – hvis det gøres rigtigt.
“For webshops handler alt om kendskab og salg, men mange kæmper med overhovedet at give kunderne kendskab til deres forretning, og uden besøgende, ingen trafik og intet salg. Det er den opgave, vi skal hjælpe dem med at løfte. Alt sammen på en aftale, hvor der kun bliver afregnet pr. salg til webshoppen.”
Sådan siger Thomas Bak Jensen, country manager for Norden i Daisycon, en hollandsk ejet online-marketing virksomhed, der arbejder med alt fra startups til store koncerner.
På kontoret i Mejlgade i Aarhus arbejder de med en god blanding af nordiske webshops inden for alt fra interiør til dyrefoder, som benytter sig af Daisycons affiliate netværk af online medier såsom dagblade, influencers og prissammenligningssider.
“Vores opgave er i sidste ende at generere salg til annoncøren, så det kan mærkes på bundlinjen. Det gør vi gennem alt fra øget brand awareness til direkte annoncering”
Et spørgsmål om netværk
For mange mindre webshops er det en meget stor kamp at opdyrke et kendskab, der kan gøre shoppen rentabel og som på sigt kan få den til at vækste.
Det kræver i mange tilfælde et affiliate netværk, der kan være med til at sprede budskabet, men i en tid, hvor stadigt flere gør deres indkøb på nettet, og hvor handlen ofte er centreret på ganske få hænder, kan dette være en stor udfordring.
“Et godt og transparent affiliate netværk er en stor hjælp, da det har et stærkt mediemix af forskellige medier og kanaler, som det kræver for at gøre sig bemærket på markedet. Man kan tit og ofte ikke bare annoncere på Facebook, man skal videre ud til andre kanaler, hvor de potentielle kunder er,” siger Thomas Bak Jensen.
For webshops er én af de vigtigste lærdomme, at kunderne er mange flere steder, end man selv gør sig klart. Og det er her, at virksomheder som Daisycon kommer ind i billedet.
De hjælper annoncøren med at pitche kampagnen ind til medierne, der fra sine egne sider sender de besøgende videre til webshoppen. Disse kampagner kan køre på mange forskellige medier og kanaler samtidigt, og resultaterne af disse kampagner taler ofte deres eget sprog.
“Vi kender medierne og deres målgrupper. Vi kan ofte skabe en langt større opmærksomhed omkring disse webshops og små brands gennem vores netværk, end de selv vil kunne, og vi kan se, at deres salgstal ofte mangedobles som følge af en kampagne hos os,” siger Thomas Bak Jensen.
Lærdomme kan blive dyre
For Daisycon er det en udvælgelsesproces at finde de webshops, der har potentiale og et tilstrækkeligt stort varesortiment på hylderne. For selvom mange ønsker at gøre et forsøg med affiliate marketing, og ønsker professionelt hjælp dertil, er det ikke lige oplagt for alle.
“Som affiliate netværk står vi for medieindkøbet og løber derfor en risiko, hvis trafikken ikke konverterer hos kunden, da vi i næsten alle tilfælde ikke får anden betaling end kommission pr. salg, der generes af kampagnen. Det sætter krav til begge parter, og sådan synes jeg også, det skal være. Det er ren performance, der gør udslaget for både os og kunden,” siger Thomas Bak Jensen.
I det hele taget kræver hver enkelt kampagne langt mere omtanke og planlægning, end mange tænker, når vi støder på dem på f.eks. de sociale medier. Samtidig giver netop den møjsommelige planlægning forklaringen på, hvorfor langt de fleste annoncører ikke på samme måde kan skabe disse kampagner på egen hånd.
Samtidig mener Thomas Bak Jensen ikke, at man skal lade sig afskrække af, at man er en ny virksomhed med et relativt begrænset sortiment. Der er et marked for næsten alle, hvis man kan finde det.
“Vi tager gerne en chance, hvis der er et spændende koncept, og da vi også arbejder uden for Nordens grænser, er vi åbne over for mange ting.”
Dog slår han fast, at man for at få succes med affiliate marketing skal have styr på sin egen butik, før man giver sig i kast med for store projekter.
“Man skal være opmærksom på den kunderejse, målgruppen skal ud på. Man skal have styr på sin webshop, og man skal turde give slip på kontrollen og lytte til den feedback og sparring der kommer fra affiliate netværket. Og så skal man sikre sig, at man har fuld gennemsigtighed i den trafik, man får fra netværket.”

