Med 30 år som Europas førende på markedet for fødevarer ’uden tilsat sukker’, ser EASIS’ direktør ind i en udvikling, som kan ændre alt for virksomheden; ”Om 30 år er vi her forhåbentlig ikke mere. Det er en god ting.”
Den 1. september kan den danske fødevareleverandør EASIS fejre, at de på tre årtier er blevet det førende europæiske brand for fødevarer ’uden tilsat sukker’ med over 15 millioner i bruttofortjeneste i gennemsnit over de seneste fem regnskabsår.
Men håbet for fremtiden er markant anderledes, end i alle andre virksomheder, hvis man spørger direktøren.
“Om 30 år er vi her forhåbentlig ikke mere,” fortæller Thomas Møberg, direktør for EASIS siden 2002.
Han fortællere videre, at hvis rollen som leverandør vil være udspillet om 20.30 år, betyder det, at samfundet generelt set har bevæget sig i den sunde retning, virksomheden altid har arbejdet for.
“Det vil betyde, at vi som leverandør af ’ikke tilsat sukker’ ikke længere tilhører en niche, men er blevet en del af normalen. Det ser jeg hundrede procent som en god ting, for så er vores mission jo lykkedes.”
Folkesundhed er blevet hvermandseje
Thomas Møbergs forudsigelse for fremtiden baserer han på de seneste år udvikling, hvor efterspørgslen på fedtreducerede og sukkerfri fødevarer er eksploderet. En efterspørgsel, som får selv de største aktører på markedet til at skifte spor.
Når han ser ud over verdensmarkedet i dag, ser han bl.a.at store mastodonter som Coca Cola og Kraft Heinz har enten reduceret markant eller helt har fjernet sukker fra mange af deres mest populære produkter. Samtidig har Unilever og Nestlé gennem ejer- og direktørskifte omlagt deres strategi mod øget sundhed fremfor udelukkende profitmaksimering.
For Thomas Møberg er dette en klar indikator på, at resten af branchen vil rykke i samme retning i fremtiden.
“Politisk er der også kommet langt mere fokus på folkesundhed, med Storbritannien som et af de seneste eksempler herpå. Når den engelske premierminister Rishi Sunak kalder fedmemedicin en gamechanger og gør folkets sundhed til en mærkesag, er der ingen tvivl om, hvilken vej vinden blæser.”
Udviklingen afspejler sig også direkte i EASIS’ kundesegment, hvor tæt på halvdelen af kunderne tilvælger virksomheden for almen sundheds skyld. På trods af de lidt dystre forudsigelser for virksomhedens fremtid, er Thomas Møberg derfor heller ikke bekymret for EASIS’ forretningsgrundlag og eksistens.
“EASIS har overlevet adskillige kriser gennem årene, fordi vi har været dygtige og innovative. I fremtiden er EASIS mere end fødevarer. EASIS er et sundhedsunivers, hvor man får inspiration til en sund livsstil og dermed til forebyggelse af livsstilssygdomme til gavn for forbrugerne. Vores ambition er at blive ved med at udvikle produkter uden tilsat sukker, som gør det nemt for forbrugerne at ændre livsstil uden at lide afsavn,” siger han.
Han mener samtidig, at EASIS er blevet markedsledende i Europa, fordi de er dygtige, til det de gør med de rette kompetencer, og har været forudseende med udviklingen.
“Det skal vi fortsætte med, og så vil vi stadig være relevante i 30 år endnu.”