Den digitale dagligvarehandel har markeret sig som en afgørende tendens i danskernes indkøbsvaner, og ifølge ekspert vil tendensen kun fortsætte i de kommende år.
Da coronaen ramte, og butikkerne lukkede ned, rykkede store dele af dagligvare handlen over på nettet – i dag gør mange danskere fortsat mange af deres dagligvareindkøb på nettet.
En ny analyse bekræfter, at flere forbrugere end nogensinde før vælger at handle dagligvarer online, hvilket understøtter tidligere forudsigelser fra Dansk Erhvervs E-handelsdirektør, Niels Ralund.
”Det bekræfter det, vores analyser altid har vist; når du først har prøvet at handle dagligvarer og måltidskasser online, så fortsætter du. Og det viser, at vi har nogle virkelig dygtige netbutikker, som er gode til at give kunderne det, de gerne vil have.”
Hos den digitale dagligvaregigant Nemlig mærker man også forbrugernes øgede interesse, mener adm. direktør i Nemlig, Stefan Plenge.
”Vi ser en stigende tendens med flere nye kunder og en øget købsfrekvens blandt vores eksisterende kunder. Selvom vi ikke er på corona-niveau, er udviklingen meget positiv.”
Den primære årsag til, at flere forbrugere vælger at handle dagligvarer online, er bekvemmeligheden ved at få varerne leveret direkte til døren, samt tidsbesparelsen. Samtidig viser analysen, at pris og udvalg også spiller en vigtig rolle. Modsat oplever netbutikkerne, at forbrugerne kan være tøvende på grund af tvivl om varens kvalitet og omkostninger ved levering.
”Når først forbrugerne har prøvet kvaliteten, er de dog som regel tilfredse og vil anbefale det til andre,” siger Niels Ralund.