Årets største forbrugsfest, Black Friday, er ikke kun et mekka for forbrugere, men også for de cyberkriminelle. En ny undersøgelse fra Check Point viser en stor stigning i antallet af nye Black Friday-hjemmesider, som er designet til at snyde danske og udenlandske forbrugere.
Black Friday er blevet stadig mere populær de senere år, og en ny analyse fra Dansk Erhverv viser, at 4 ud af 10 danskere planlægger at shoppe på dagen. Hver af dem forventer at bruge 3.650 kr., hvilket er 500 kr. mere end sidste år.
Den øgede interesse giver ikke kun butikkerne en ekstra festdag, men skaber også muligheder for cyberkriminelle, når danskerne handler online.
Nye tal fra Check Point Research viser, at antallet af Black Friday-relaterede hjemmesider er steget med 89 pct. sammenlignet med sidste år, og mindst 3 pct. af dem er ondsindede og kan udgøre en risiko for forbrugerne. Desuden er ingen af de oprettede hjemmesider klassificeret som sikre.
“Black Friday er jo en julebuffet for cyberkriminelle, hvor hver enkelt forbruger, der deltager i den digitale shoppefest, kan give hackerne en endnu større bid af kagen. Hackere bruger hele tiden mere sofistikerede metoder, og de udnytter både den stigende forbrugslyst og den mulige manglende opmærksomhed,” siger alder Borup, der er Security Engineer hos Check Point Software Technologies i Danmark.
Han er alt andet end overrasket over, at forbrugsfesten med årene også er blevet en fest for cyberkriminelle, da det er en oplagt muligt for at fange forbrugerne på det forkerte ben.
“De ved, at forbrugerne har travlt med at sikre sig de bedste tilbud, og derfor ikke er lige opmærksomme på, om hjemmesiderne er ægte, eller om links i e-mails og annoncer er sikre.”
For at lokke forbrugerne i fælden sender cyberkriminelle store mængder phishing-mails, der lokker med ekstraordinære tilbud og eksklusive rabatter. Disse e-mails er designet til at fremstå troværdige og indeholder links til falske hjemmesider, der både forsøger at efterligne både kendte og mindre kendte brands.
Hjemmesiderne virker ofte harmløse, men er i virkeligheden designet til at stjæle personlige og betalingsoplysninger, når forbrugerne benytter de falske tilbud. Oplysningerne kan derefter misbruges til uautoriserede transaktioner eller sælges videre til andre kriminelle.
“Problemet er dog, at når først en hacker har fået adgang til oplysninger, kan det føre til identitetstyveri og økonomiske tab. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne tager deres online sikkerhed alvorligt – især på store shoppedage som Black Friday og Cyber Monday,” siger Balder Borup.