En strammere lovgivning for forbrugersikkerhed ser dagens lys i denne måned, og reglerne er gode nyheder for de danske forbrugere. Det er udmeldingen fra Jens Haugaard, der er direktør hos compliance-specialisten Mediator.
I dag træner en ny lovgivning omkring produktsikkerhedsforordning i værk, og under betegnelsen GPSR-forordningen fastsættes der nu skærpede regler for sikkerheden ved forbrugerprodukter, som bliver sat til salg indenfor EU.
Forordningen omfatter alle de virksomheder, der er med til at bringe produkter ind på EU-markedet, og det er en god nyhed for den danske forbruger, mener Jens Haugaard, der er CEO hos Mediator.
“De nye regler er en sejr for forbrugersikkerheden i Danmark – ingen tvivl om det. Især de strengere krav til sporbarhed vil betyde, at importerede varer kommer til at matche europæisk lovgivning. Konkret vil man – uanset om varen er købt i en fysisk butik eller på en dansk webshop – fremover være langt mere sikker på, at produktet man pakker ud, er identisk med det, som man har bestilt.”
Klare linjer
Fra og med den 10. december trådte de skærpede regler i den såkaldte CLP-forordning i kraft. Forordningen, der står for Classification, Labelling and Packaging, gælder produkter med kemikalier, som både sælges til private og professionelle.
Ifølge Miljøstyrelsen vil den nye lovgivning også være med til at styrke forbrugersikkerheden, og Jens Haugaard mener da også, at forordningen især vil gøre produktsikkerheden mere gennemsigtig for forbrugerne.
Tidligere var etiketterne på kemikalieholdige produkter som wc-rens og vaskepulver små og ofte ulæselige. Som følge af den nye lovgivning skal disse etiketter fremover være større og lettere at læse. Derudover skal faremærkningen være synlig, også når produkter omtales i reklamer, sælges online eller over telefonen.
De nye sikkerhedskrav gælder dog ikke kun selve de produkter, vi som forbrugere køber, men også den emballage, som snart sagt alting er pakket ind i. Netop emballage er i dag et stort problem, og tal fra Miljøstyrelsen viser, at hver dansker i 2022 i gennemsnit bortskaffede 187 kg emballage. Det svarer samlet set til 1,1 ton emballage.
“Mange tænker ikke over indholdet af den emballage, man bortskaffer, og som skal destrueres efter endt køb. Det betyder, at pap og plastik til at pakke produkterne ind i ligeledes skal være konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med sikkerhedskravene,” siger Jens Haugaard.