”Som samfund står vi over for en kæmpe opgave med at reducere menneskeskabte klimaforandringer – det er Clevers ansvar at være med til at løfte den opgave ved at investere fremsynet og langsigtet i udvidelsen af det offentlige ladenetværk, vedvarende energi og fastholde stærke partnerskaber i branchen,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller, i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.
Skal den grønne omstilling af transporten lykkes, skal det være nemt at vælge elbilen til i hverdagen. Sådan lyder ambitionen hos Danmarks førende ladeoperatør Clever, der med sit netop offentliggjorte regnskab for 2021 kigger tilbage på endnu et positivt år med fart på udrulningen af ladeinfrastruktur.
Med investeringer i 2021 for i alt 250 mio. kr. i eget ladenetværk lykkes det bl.a. selskabet at forøge antallet af offentlige ladepunkter med 50 pct. alene i 2021.
Strategien har virket
Ifølge Casper Kirketerp-Møller, skyldes fremgangen, at selskabet fortsat foretager strategiske investeringer i den grønne omstilling med fokus på kundeværdi, brugeroplevelse, transparens og bæredygtighed. Stærke partnerskaber med landets bilimportører- og forhandlere er også essentielle for selskabets fremgang, men også for kampen for den grønne omstilling, hvor erhvervslivets bidrag til den offentlige ladeinfrastruktur er afgørende:
“I 2021 fulgte vi vores langsigtede strategi med investeringer for 250 mio. kr. i udrulningen af ladeinfrastruktur, og det skulle vise sig at være en god idé, da elbilsalget for alvor tog fart med mere end en fordobling af opladelige biler sammenlignet med 2020,” siger Casper Kirketerp-Møller.
Selskabets ambitioner afspejler også årets resultater, og således mere end fordobler Clever endnu en gang omsætningen fra 155 mio. kr. i 2020 til 392 mio. kr. i 2021 og lander på et underskud før skat på 40,8 mio. kr. Bruttofortjenesten fordobles fra 31,2 mio. kr. til 63,6 mio. kr., og med en ottedobling sammenlignet med året før, opnår Clever for andet år i træk et positivt resultat før afskrivninger (EBITDA) på 9,9 mio. kr.
Skruer op for ambitionerne
Danskernes efterspørgsel efter biler, der kan køre elektriske kilometer, blev løftet til nye højder i 2021, og i december måned udgjorde el- og hybridbilerne 56 pct. af månedens salg af nye personbiler. Det har lagt større pres på landets ladeoperatører for at udrulle endnu mere relevant ladeinfrastruktur til danskerne.
Derfor indgik Clever og Salling Group i efteråret en aftale om at opsætte 300 offentligt tilgængelige lynladepunkter ved flere af Føtex’ varehuse rundt om i landet.
Aftalen er en del af Clevers strategiske arbejde med at udnytte elbilens allerstærkeste kort – at man kan lade, hvor man er – og den ambition blev der skruet yderligere op for i begyndelsen af 2022, hvor selskabet fordoblede sin oprindelige målsætning på 10.000 offentlige ladepunkter inden udgangen af 2025:
”I 2020 offentliggjorde vi Danmarks største investeringsplan i e-mobilitet med udrulning af 10.000 nye, offentlige ladepunkter i hele landet inden udgangen af 2025, men i 2021 slog elbilsalget herhjemme flere rekorder, og danskernes interesse for elbiler steg markant. Skal vi kunne følge med efterspørgslen, er der behov for endnu skarpere ambitioner, og derfor besluttede vi os for at fordoble målet til 20.000 offentlige ladepunkter.”, fortæller Casper Kirketerp-Møller.
Den danske ladeoperatør, Clever, har netop offentliggjort årsregnskab, hvor omsætningen er gået fra 155 til 392 mio. Den positive udvikling skyldes stor kundevækst, stærke partnerskaber og en målrettet og langsigtet strategi for udrulning af ny ladeinfrastruktur i hele landet.

