Østrigs nationale postvæsen har netop valgt danske RE-ZIP som ny totalleverandør af cirkulær emballage. Aftalen løber i tre år og omfatter potentielt op mod en halv milliard pakker årligt.
Den cirkulære økonomi begynder at vinde frem flere og flere steder, og i Danmark findes efterhånden en lang række virksomheder, der på den ene eller anden måde arbejder for netop dette.
Èn af disse er emballagevirksomheden, RE-ZIP, der i dag er at finde i mere end 150 danske webshops. Og nu har de landet en stor aftale udenfor landets grænser, nemlig i Østrig, hvor det nationale postvæsen håndterer næsten en halv milliard pakker årligt.
Danskerne skal samtidig leverer det fulde IT-system, som virksomheden de seneste år har udviklet, og som gør onboarding af webshops og returpunkter hurtig og simpel.
“Det er klart IT-delen, som fylder mest i aftalen med Österreichische Post, og som allerede er blevet implementeret hos dem. Det er uden tvivl vores største aftale til dato, og vi er stolte af at blive udvalgt i så stort et udbud. Østrigske Post er en klar pioner inden for postale virksomheder i verden, og jeg håber, mange nu følger dem. Samtidig viser aftalen, hvor langt vi er kommet på kort tid i vores udrulning af cirkulær emballage i Europa, siger Thomas Fugl, CCO hos RE-ZIP.
I Østrig forventer man sig også meget af samarbejdet, der i en testperiode har vist sig at kunne nedbringe CO2-aftrykket med 80 procent, hvis emballagen bruges ti gange.
“Løsningen leverer en tydelig CO2-reduktion. Vi vil gerne være med til at ændre den måde, folk tænker pakkepost på, og med RE-ZIP gør vi det nemt for både afsendere og modtagere. Derudover leverer RE-ZIP det fulde koncept, der sætter det hele i system, og som gør den logistiske del simpel, hvilket er en stor fordel for os, siger Marc Sarmiento, Head of Research & Innovation, Österreichische Post.
Store ambitioner
I dag har RE-ZIP også aftaler med webshops og virksomheder i en række lande, heriblandt Polen og England, men der er også projekter i søen om at komme ind på markedet i Holland, Tyskland og Frankrig. Men i hovedsædet i Aarhus rækker ambitionerne langt ud over Eruropa.
“Vi går efter verdensmarkedet. Vi vil etablere digitale såvel som fysiske ”motorveje” for cirkulær emballage i samarbejde med partnere som Østrigske Post og dermed sikre, at brugen af engangsemballage i e-handlen reduceres markant de kommende år. Det lyder måske ambitiøst, men vi har skabt et koncept, der er ekstremt simpelt for både webshops, distributører og forbrugere at anvende, det er billigt og det sparer store mængder CO2. Så det er vitterligt en no-brainer,” siger Thomas Fugl.
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk