Tyskerne er inde i en større økonomisk krise, der ikke mindst har hjemme hos den tyske autoindustri – og det kan komme til at få konsekvenser i Danmark også, mener Tore Stramer. cheføkonom i Dansk Erhverv.
Syd for grænsen går det dårligt med økonomien, og Europas store økonomiske og industrielle godstog er kommet kommet ud på lidt af et sidespor, hvor BNP’et er dalende, og hvor de store bilkoncerner står til at skulle afskedige tusindvis af medarbejdere.
Det sker mens den danske økonomi oplever ti-cifrede vækstrater, og det samme ses flere andre steder, bl.a. i USA.
Men netop den tyske økonomi er utrolig vigtig ikke bare for Danmark, men for hele EU, hvor tyskerne sammen med Frankrig står for mere end halvdelen af økonomien.
“Når den ene halvdel af den motor er kaput, og den anden i bedste fald kører på benzindampe, så påvirker det alle andre lande. Det gælder også for Danmark. Tyskland er Danmarks næststørste eksportmarked. I 2023 var Danmarks eksport til Tyskland 233 mia. kr. eller godt 12 procent af Danmarks samlede eksport,” siger Tore Stramer.
Han fortæller videre, at op imod 100.000 danske arbejdspladser er afhængige af Danmarks eksport til Tyskland, og derfor kan krisen syd for grænsen også ramme vores erhvervsliv og økonomi meget bredt.
“Samtidig skal vi heller ikke glemme de mange tyske turister, der hvert år pumper milliarder af kroner ind i dansk økonomi. Hvis deres økonomi og tillid til, at det bliver bedre, yderligere forværres, risikerer vi, at de dropper ferien i Danmark.”