Der har efterhånden været mange verserende sager med webbureauer, der binder deres kunder med kryptiske og uigennemsigtige digitale kontrakter gennem flere år. Det fortæller ejer af ditAdvokathus, Andreas Leidesdorff, der også siger, at man med juridisk hjælp dog kan begrænse eller helt udviske de lumske kontrakter.
Det har alle dage været vigtigt, at gennemlæse de kontrakter og aftaler, man indgår med virksomheder i al almindelighed – om du er selvstændig eller driver en anden virksomhed, der køber ydelser hos andre. Men får man nu også læst det hele og alt det med småt, inden underskriften lander på papiret.
Sådan har udfaldet langt fra været i alle tilfælde. Derfor er mange endt med håret i postkassen, når de særligt har tegnet digitale kontrakter med webbureauer. Det ender med at binde dem i en længere årrække og tilføje en lang række uforudsete omkostninger, fortæller Andreas Leidesdorff, ejer af ditAdvokathus.
Han løfter derfor nu en pegefinger mod webbureauerne, både i forhold til de kryptiske kontrakter, visse webbureauer står bag, men i særdeleshed til de virksomheder, der kan komme i klemme. For der er hjælp at hente på den juridiske front, lyder det.
“Mange webbureauer forsøger, at binde deres kunder i op til syv år – uden at kunderne faktisk ved det. De finder først ud af det, når de ønsker at opsige aftaleforholdet. Der har været flere sager, hvor webbureauerne har tjent en masse penge på at levere mangelfuld hjælp til markedsføring og hjemmesideoptimering. Det tenderer til bondefangeri og kan ende med at blive rigtig dyrt, hvis man bare betaler,” siger han.
Ender man i noget, der kan minde om en gordisk kontraktknude, så er det ikke lig med, at man bare skal sluge kamelen og betale ved kasse et, hvis de kontraktuelle forhold er utilstrækkelige.
“I grundreglen skal man ikke bare acceptere alt. Kunderne er i deres gode ret til ikke at acceptere betingelserne, hvis den aftale der er indgået ikke lever op til forventningerne. Her kan det være ideelt, at søge juridisk hjælp og vi har med tiden fået gode erfaringer med at komme til undsætning i lignende sager,” siger Andreas Leidesdorff, der kalder en aftale for en aftale.
Han fortæller samtidig, at man i overført betydning hurtigt vil kunne se, hvis en maler har udført et stykke arbejde for dig. Det er sværere og meget anderledes i forhold til at modtage digitale løsninger fra webbureauer.
“Her kan mange kunder være forudsætningsløse og simpelthen mangle både indblik og overblik, når det kommer til at kunne se, hvad der reelt er blevet lavet fra webbureauernes side af. Det er alarmerende, men i sådanne sager vil et advokatfirma kunne hjælpe. Både i forhold til at fastslå, om det leverede er mangelfuldt – eller om kontrakten kan ophæves som følge af åbenbart urimelige aftalevilkår.”
Skal din virksomhed på MarketConnect?
Vil du have din virksomheds kontaktoplysninger på MarketConnects artikler, så potentielle kunder hurtigt kan få fat i jer?
Ønsker du kontaktoplysninger på en artikel om din virksomhed?
Ønsker du at annoncere?
Ønsker du at blive ConnectPartner?
Det koster kun 1.500 kr. ekskl. moms.
Så kontakt redaktør Klaus Thodsen
via e-mail klaus@marketconnect.dk
Vil du vide mere om ditAdvokathus?
Vi hører altid gerne fra dig, hvis du har ideer, tanker eller interesse i vores produkter, eller i nogle af de emner og tematikker, der er beskrevet i artiklen, du netop har læst.
Kontakt gerne partner og advokat,
Andreas Leidesdorff:
E-mail: al@ditadvokathus.dk
Telefon: 40 23 90 78
ANNONCE